Yang Ikut

Friday, 8 August 2014

Biar kecil tapi berguna

Reactions: 
Saya berpeluang memberi bengkel statistik HLM di MMU hari ini. Orang bertanya saya, bagaimana saya boleh tahu banyak statistik yang pelik-pelik.

Sebenarnya di negara kita, banyak orang tahu ilmu pelik-pelik. Cuma tak ramai yang ingin berkongsinya sahaja. Tidak tahu sebabnya. Ada orang takut nanti akan ada orang lebih pandai. Ada yang sibuk. Ada yang guna untuk diri sahaja.

Sejak dua tahun ini, saya dan beberapa kawan akademik lain cuba melakukan sesuatu. Kami membuat grup Telegram. Kami mengajar pelajar secara online. Kami juga membuat aktiviti mengajar. Adakalanya kami meminta seorang RM 3 untuk membayar jamuan pagi. Adakalanya kami kenakan caj RM 10 yang kami dermakan ke mana-mana.

Grup kami agak aktif. Kami mengajar pelajar menulis, statistik dan bermacam-macam lagi.

Grup kami ini agak besar. Ada pelajar dari merata tempat di seluruh negara. Selain mengajar, pelajar ini dilatih menjadi reviewer jurnal yang sebenar. Kebetulan saya dilantik sebagai seorang ketua editor untuk satu makalah. Jadi saya ambil peluang itu melatih pelajar.

Masa depan kami merancang untuk banyak hal lain. Biarlah ia rahsia sebelum ia menjadi.

Tetapi saya harap ini sebahagian usaha kecil untuk membijakkan anak bangsa.


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails