Yang Ikut

Thursday, 5 June 2014

Aku yang selalu membohongi aku

Reactions: 
Beberapa hari kebelakangan ini, entah mengapa aku merasa semakin tua.

Aku masih kuat berjalan. Aku masih boleh berkerja. Aku juga boleh memandu kereta tanpa henti untuk beberapa jam.

Melihat kanak-kanak yang membesar menjadi remaja, yang remaja pula dewasa, maka aku kian tahu umur aku sudah bergerak jauh. Cuma menjadi masalah kepada kita semua - ialah 'self'. 'Aku' itu tetap sama sahaja walaupun umur kian meningkat jauh. Kita tetap merasa kita orang yang sama sekalipun sudah berumur 40-an. Kita merasa kita adalah manusia yang sama seperti budak Tingkatan 5, kita juga adalah manusia yang sama seperti kita di bangku universiti.

Itulah self. Yang berbeza hanyalah sebahagian kecil perubahan cara kita berfikir dan membuat keputusan. Selebihnya, 'self' kita itu menjadi kita merasa kita seperti orang yang dulu juga.

Kolestrol aku pada tahap yang bahaya. Setakat ini aku masih sihat.

Semalam, aku terasa sakit ulu hati - bukan sakit hati.

Aku bertanya Dr Rosnah - seorang doktor yang sesekali datang ke kelas aku. Dia bertanya lokasi sakit, simptom dan bermacam-macam soalan.

Katanya, lebih baik membuat pemeriksaan cepat. Hari ini juga.

Ah, aku perlu bersedia untuk melangkah ke alam baru. Aku tidak selamanya boleh percaya kepada diri aku sendiri. Aku tidak boleh lagi berkhayal dengan ilusi yang dibisikkan 'aku' yang lagi satu.

1 comment:

mulan said...

akak lagi tuaaa....huhuhuhu

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails