Yang Ikut

Thursday, 28 November 2013

Dari KL ke Bangkok 2

Reactions: 
Aku sampai ke kota Bangkok semalam. Aku bergerak ke bandar Ayutthaya.  Katanya ia kota sejarah. Aku tidak berpeluang berjalan ke mana pun. Aku menginap di hotel. Bengkel yang aku sertai ini pun di hotel ini juga. Jadi aku tidak berupaya menelusuri sejarah Ayutthaya yang katanya ada banyak candi tua. Aku hanya mampu melihat sebatang sungai di samping hotel ini. Ini sahaja pengalaman terbaik aku hari ini.


Aku tidak ada masalah bahasa. Aku menuturkan bahasa Siam dengan pemandu teksi. Oh. Kebanyakan penganjur bengkel ini ialah gadis-gadis Thai yang ayu. Mereka boleh berbahasa Inggeris dengan baik. Tetapi aku lebih suka berbahasa Siam sahaja. Aku belum bergambar dengan gadis-gadis ini. Mungkin besok! Ia lebih baik daripada melawat muzium atau candi.



Aku cukup payah untuk makan di kota asing ini. Aku boleh tidak makan apa-apa. Isteri aku sudah membekalkan 5 bungkus maggi Vits. Aku sudah memakannya tadi. Melihat bungkus maggi, aku mengingati isteri aku. Ini menjadikan mood aku bergambar dengan gadis jelita Thai ini tergendala. Sekurang-kurangnya untuk petang ini.

Malam ini kami akan dijamu makan di atas bot. Entahlah apa yang boleh makan.

Kota Bangkok sedang bergolak. Tetapi rata-rata semua orang suka demontrasi ini. Mereka berperang dengan rasuah dan kronisme. Ia perang sepanjang abad hidup manusia.



Untuk petang ini aku hanya mampu merakamkan gambar wanita muda ini sahaja. Dia kawan baik aku.



No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails