Yang Ikut

Wednesday, 27 November 2013

Dari KL ke Bangkok.

Reactions: 
Beberapa tahun dulu, aku menuliskan Dari Adelaide ke Darwin. Kali ini aku ke Bangkok. Ia persidangan yang sama yang dipusing di merata tempat di Asia Pasifik. Ia salah satu persidangan yang unik kerana pesertanya hanya dijemput, tetapi tidak diiklankan. Ia juga melibatkan profesor dan pengkaji dalam bidang psikososial sahaja, dan tidak ada topik yang bercampur baur.

Format pembentangannya juga berbeza. Setelah seorang atau peserta membentangkan kertas kerja, ia kemudiannya disusuli dengan sesi fokus group. Kemudian bentang dan fokus group lagi. Ia membincangkan banyak hal. Termasuklah pertukaran pelajar, penyelidikan,  statistik dan isu-isu penyeliaan. Setakat ini, hasil daripada persidangan ini, telah dihasilkan penerbitan jurnal 'special issue' di International Journal of Stress Management dan kini kami sedang proses menerbitkan buku. Terkini kami sedang merancang membuka akademi sendiri - dan aku sedang mengusahakannya.

Jadi ia bukan persidangan biasa. Ia persidangan yang unik. Terakhir kali diadakan di Tokyo tahun lalu. Aku tak sempat melibatkan diri tahun lalu.

Tahun ini aku kembali.

Tunggu aku Khrung Thip.

1 comment:

alfindani said...

berjalan sungguh depa..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails