Yang Ikut

Thursday, 24 October 2013

Tunggu aku Dr Salmi!

Reactions: 
Aku dijemput oleh teman lama aku, Dr Salmi bagi bercakap hal penyelidikan dan penulisan di USM pada 8 November nanti. Beliau juga seperti aku, sama-sama belajar di luar negeri dan menulis sedikit sebanyak di blog.

Cumanya beliau di UK, dan aku di Adelaide.

Seingat aku, tahun 2009 aku mula mengenal dengan wanita ini. Beliau mengirimkan email meminta bantuan berkaitan penyelidikannya. Masa itu kami masih lagi bergelar pelajar PhD.

Kami lama-lama sekali berhubung bagi hal penyelidikan.

Bagaimana pun, aku tidak pernah tahu siapakah wanita ini. Aku tidak pernah berjumpa dengannya. Tidak pernah berselisih atau terserempak di jalan.

Beliau mungkin anak raja di Pulau Pinang, atau mungkin juga anak mami. Semuanya tidak pernah aku ketahui dengan jelas. Aku cuma tahu beliau seorang pensyarah di USM, sudah berumahtangga dan anak-anaknya sudah besar.

Umurnya mungkin muda daripada aku.

Bagaimana pun, ia tidak begitu penting sangat untuk aku ketahui.

Hidup kami dalam dunia akademik hanya bergantung kepada nama yang boleh dicited dalam manuskrip. Tidak penting sama ada kenal atau tidak. Tidak penting kurus atau gemuk. Tidak juga penting apa warna kulit dan kewarganegaraan.

Bulan Mac yang lalu, aku sepatutnya ke USM. Tetapi perancangan terbatal kerana aku ada hal kecemasan.

Kini, kami merancang lagi.

Tujuan utamanya bukanlah untuk bertemu dengan Dr Salmi ini. Ia hanya tajuk kecil sahaja. Tujuan utamanya ialah untuk aku bercakap dalam komuniti akademik.

Tunggu aku Dr Salmi.

Harap dia tidak terkejut melihat aku.

*Nota. Untuk memeriahkan komuniti akademik, bolehlah follow blog Dr Salmi.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails