Yang Ikut

Saturday, 26 October 2013

Rombongan meminang dari Thailand

Reactions: 


Khamis lalu, aku didatangi 12 tetamu dari selatan Thailand dan juga dari Bangkok. Misi mereka ialah untuk mendapatkan maklumat mengenai pengajian di UM. Cara mereka datang sepertinya mahu meminang aku. Seperti biasa, aku selalunya bersedia dengan hal seumpama ini.

Mereka bukanlah kenalan aku, atau saudara mara aku. Mereka ialah kaum kerabat seorang pelajar aku. Tetapi, kerana aku ada sedikit pengetahuan berbahasa Thai, aku diminta untuk melayan mereka. Aku juga perlu menjadi translator untuk rombongan ini.

Kebanyakan mereka ini dari Khuan Don dan Kampung Bukit, Satun. Ia tempat kajian sarjana muda aku pada tahun 1994 dulu. Sudah 20 tahun.

Antara rombongan ini ialah dua orang doktor wanita yang masih lagi bujang, muda dan lawa. Aku tak berkesempatan bermain mata dengan mereka kerana ada ayah dan emak mereka bersama. Takut nanti aku diculik dan dipaksa kahwin. Ia hal yang sangat aku takuti sejak dari dulu lagi!

Cumanya mereka terkejut melihat bahasa Thai aku yang sama sifatnya dengan bahasa mereka. Mereka katakan bahawa ia bahasa asli yang dituturkan orang-orang tua di kampung mereka - Phasa khun naan. Khuan Don ini letaknya bersebelahan dengan Perlis, dan anda akan menemui bandar ini dahulu sekiranya anda masuk mengikuti Wang Kelian. Jaraknya kira-kira 20 km dari sempadan.

Apa khabar doktor? Yang mana doktor muda ini, biarlah ia menjadi rahsia.

1 comment:

Zul Fattah said...

perghh.. jd translater tu.. klau lekat 1 org dr pun jd la..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails