Yang Ikut

Saturday, 6 July 2013

Catatan perjalanan 2

Reactions: 
Sarawak negeri yang cantik. Setakat ini aku hanya sempat sampai ke dua tempat, Kuching dan Sibu. Tidak seperti di Semenanjung, ia diwakili oleh berupa bangsa.

Sempat aku melepak di tepi Sungai Santubong. Pelancong luar lalu lalang. Ia kawasan yang cantik. Ada seorang anak muda penyanyi jalanan menyanyikan lagu sambil memainkan gitar. Rambutnya agak panjang, tetapi lebih pendek daripada aku. Suaranya yang serak menyanyikan banyak lagu rock era 80-an. Aku meletakkan RM 5 di dalam bakulnya dan memesan segelas teh tarik di warung. Sambil duduk mendengar anak muda ini menyanyi.

Dia datang bersalam dengan aku kemudiannya. Tidak ku tanyakan namanya dan berapa dia dapat semalaman.

Di sudut yang lain ada beberapa pemuda menjualkan produk terkenal Sarawak. Apa lagi kalau bukan gambir Sarawak. Produk penguat seks katanya.

Di setiap kali aku berjumpa orang, mereka akan bercakap hal balak yang ditebang.

Entahlah. Aku tidak begitu tahu.

Aku sempat makan ayam penyek. Ia makanan malam aku di Jakarta dulu. Ia makanan rasmi aku di Blok M. Cuma di sana mereka memanggilnya pecal.

Sarawak. Aku cuma di sana dua malam. Tidak banyak yang dapat aku terokai. Walaupun aku diberikan hotel 5 bintang dalam perjalanan ini, aku tidak sempat menikmatinya. Aku terlalu sibuk.

Nanti aku berkunjung lagi.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails