Yang Ikut

Thursday, 27 June 2013

Update hidup

Reactions: 
Lama sudah tidak menulis. Aku mencubanya, tetapi gagal juga. Dunia pekerjaan ini menjadikan kita tidak tersedar bahawa hidup ini tidak begitulah lama, atau kita menyangka bahawa dunia inilah segala-galanya.

Aku cuba menulis, tetapi tetap gagal juga. 

Sekarang minggu terakhir semester. Aku perlu memberi markah. Aku tidak perlu menulis. Cuma sekadar membacanya.

Ia tidak menggembirakan hati sebenarnya. Daripada 47 orang, hanya seorang dua yang tulisan mereka dalam kertas peperiksaan yang sedikit menuja akal. Mereka ini mungkin bakal menjadi sarjana yang baik. Selebihnya, tidak tahu apa yang mereka sedang belajar. Mereka hanya sekadar menulis balik nota kuliah - tanpa analisis, tanpa pemikiran. 

Dalam satu tulisan, Syed Hussin Al-Attas ada menuliskan tentang manusia pandir. Manusia pandir bukanlah tidak bersekolah tinggi. Tetapi manusia pandir ialah manusia yang tidak berfikir.

Aku harap, bukan ini kesudahannya pelajar-pelajar kita di menara gading. 

Aku baru sahaja menyelesaikan bengkel dua hari mengajar pelajar sarjana dan PhD hal-hal statistik yang ringkas. Aku mengajarkan mereka SPSS dan AMOS. Aku tidaklah begitu teruja dengan kedua-duanya. Yang utama - aku mahu mengajar mereka 'akar' hukum statistik. Banyak daripada kita - tertinggal 'sanad' kerana kita memetik di sana sini. Kita juga belajar dari 'orang itu' dan 'orang ini'. Tetapi kita tidak mengajar sanadnya.

3hb Julai ini, aku ke Unimas - untuk urusan akademik dan viva pelajar. Aku juga diminta berceramah hal 'mediation' dan 'moderation'. 

7hb Julai ini, aku dijemput persatuan pelajar UPM untuk mengajar AMOS.

Hidup ini menggembirakan bukan! 

Gembira dalam lelah. Lelah dalam gembira.

     

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails