Yang Ikut

Wednesday, 6 February 2013

Pilihanraya 2 - Berita-berita

Reactions: 
Setiap hari kita membaca suratkahabar. Banyak berita politik. Ada yang kita suka, ada yang hanya sempat kita melihat tajuknya, kita sudah merasa meluat untuk membacanya.

Apatah lagi banyak berita yang tersiar di media arus perdana yang kelihatannya tidak seimbang. Kononnya begitulah. Katanya begitulah.

Lalu, kita membuka media online. Kita rasa ia menyiarkan berita yang seimbang. Ia menyiarkan berita yang betul.

Bila balik ke kampung, kita jadi pelik mengapa orang tua kita boleh percaya dengan berita yang tersiar di kaca televisyen. Sedangkan kita tahu banyak yang disiarkan itu hanya berita yang telah di'twist' menjadi berita baru.

Kita  jadi pelik mengapa ada orang yang boleh begitu mudah terpedaya. Kita gelarkan mereka fanatik, tetapi tidak mahu membaca realiti.

-----------------------

Yang kita mungkin jarang ambil tahu ialah diri kita. Kita juga sebenarnya sama sahaja. Bezanya kita mengambil sisi yang lain. Kita terpedaya dengan berita yang disiarkan di portal, tetapi kita tidak percaya dengan berita arus perdana. Orang tua kita percaya dengan berita di media arus perdana, tetapi mencemuh apa yang ada di Malaysiakini atau MalaysiaInsider.

Kita katakan berita yang kita baca itu adil, tetapi apa yang dibaca orang tua kita tidak. Orang tua kita mengatakan apa yang mereka baca itu benar, tetapi apa yang kita dengar itu fitnah.

----------------------

Apa semua ini?

Inilah simptom psikologi. Kita membaca apa yang kita ingin baca. 

Kita melihat apa yang kita ingin lihat. Kita suka apa yang kita mahu suka.

Salah atau tidak?

Tidak

Ia hal psikologi biasa. Kita perlu menghadapinya

Sebab itulah ujudnya pilihanraya. 

Kalau semua orang hanya ada pada satu sisi dan satu suara, tidak perlulah pilihanraya.




2 comments:

Anonymous said...

Salam bro..
tepat pandangan anda

alfindani said...

Akal yang kritis, dada yang lapang, meraikan perbezaan pandangan, mengasaskan pegangan berdasar hujah yang bernas, kukuh dan berfakta adalah antara yang perlu disubur dan dibudayakan di dalam masyarakat kita.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails