Yang Ikut

Sunday, 16 December 2012

Penyelidikan psikologi

Reactions: 
Semalam, saya dijemput untuk memberikan pandangan saya berkaitan isu berkaitan pekerjaan mengikut perspektif psikologi. Ia acara yang dianjurkan oleh Society of Occupational & Environmental Medicine. Kecuali saya, semua pembentang yang terlibat ialah doktor perubatan. Pesertanya juga ialah doktor perubatan yang bertugas sama ada di agensi kerajaan atau sektor swasta.

Bidang yang saya ceburi sekarang kebanyakannya didominasi oleh ahli perubatan. Tidak banyak ahli psikologi yang melibatkan diri dalam bidang ini. 

Walaupun fokus kajian kami hampir sama, tetapi pendekatan kami berbeza. Model atau teori yang digunakan juga mungkin berasas dari sumber yang sama, kebanyakannya berkisar dengan pandangan Robert Karasek, dahulunya seorang jurutera yang tiba-tiba bertukar bidang menjadi ahli psikologi.

Kerana kemiripan bidang, saya kini banyak melakukan kajian dengan mereka dari bidang perubatan. Mereka yang datang dari bidang perubatan mungkin tidak begitu terbiasa dengan statistik sains sosial. Kami pula tidak berupaya mengukur simptom klinikal - misalnya mengukur tahap kolestrol dalam darah dan cuba mengaitkannya dengan tekanan kerja. 

Saya juga mempunyai pelajar sarjana dari Fakulti Sains Kesihatan, di UPM. 

Jadi kerjasama dengan doktor perubatan mungkin akan saling membantu kami melakukan kerja masing-masing.

Begitulah penyelidikan. Ia saling memerlukan di antara satu sama lain.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails