Yang Ikut

Thursday, 8 November 2012

Selamat balik

Reactions: 
Aku bertolak balik ke utara malam ini. Ada beberapa agenda penyelidikan yang patut aku langsaikan.

Juga agenda rutin sebagai manusia biasa - mencari kedai kopi dan berborak dengan teman lama. Kami pastinya akan bercerita hal politik tanah air, hal hutang dan hal kehidupan. Ia cerita rasmi kedai kopi. 

Apa keindahan terbesar seorang pensyarah?

Masing-masing ada definisinya sendiri. Aku tidak tahu orang lain.

Kita mungkin gembira dan senang hati kalau pelajar kita pandai, lebih pandai daripada kita yang mengajarnya.

Tetapi aku berasa sangat teruja kalau mereka boleh mengajar orang lain pula. Sekurang-kurangnya, apa yang mereka tahu boleh dikongsikan orang lain.

Ada beberapa orang pelajar aku yang sudah mampu mengajar statistik kepada orang lain, termasuk mereka yang sedang mengaji PhD dan ijazah sarjana. Aku rasa itu antara keindahan terbesar dalam hidup aku sebagai pensyarah. Sekurang-kurangnya pada masa depan, aku boleh melakukan hal yang lain pula.

Sekarang ini, aku sedang merencanakan agar mereka mengajar AMOS dan HLM pula. Jadi, aku boleh membuat hal yang lain. 
 


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails