Yang Ikut

Saturday, 3 November 2012

Debat akademik 1: Patutkah bidang pengajian Islam di'ISI'kan?

Reactions: 
Ada seseorang bertanya. Emailnya panjang .Kalau anda ingin membahasnya, kirimkan email. Ia topik yang penting. Kalau semua orang ingin mengejar ISI, apa pula akan jadi dengan pendikan agama kita? Nanti aku menjawabnya.

*********************
Satu persoalan telah muncul dan persoalan ini turut diakui oleh pensyarah saya yang mengajar subjek kaedah penyelidikan, tetapi beliau tidak pula memberikan penyelesaian dan saya pula yang sememangya sangat berminat dengan bidang penyelidikan agak bersedih hati.
Bidang pengajian Islam dilihat tidak dapat menyaingi bidang-bidang lain dari segi penyelidikan. Bidang kami hanya banyak dalam kajian berunsurkan kajian deskriptif dan jarang sekali membuahkan hasil yang praktikal.
Begitu juga dalam menentukan mutu jurnal lebih banyak memihak kepada bidang Sains dan Teknologi untuk memperoleh ranking jurnal. Bidang pengajian Islam sangatlah terpencil dan sukar untuk mendapatkan 'kejayaan' penyelidikan seperti bidang Sains dan Teknologi.

Jadi saya ingin tahu apakah sebenarnya keperluan mendapatkan ISI, ranking yang baik dalam satu-satu penyelidikan?
Jika ianya satu pengiktirafan kepada kualiti kajian, oleh itu dalam bidang pengajian Islam kualiti yang bagaimanakah dilihat sebagai penyelidikan yang melayakkan mendapat Q1? Apakah nilai empirikal dan numerical itu pendokong kuat kepada status sesebuah jurnal yang berkualiti? Sedangkan pengajian Islam membincangkan tentang hal-hal metafizik, jadi bagaimanakah pembuktian empirikal boleh dilakukan?
Misalnya, kesan pembelajaran dengan menggunakan hati dan pemikiran rasional. Dalam ayat-ayat al-Quran banyak disebutkan supaya berfikir itu dikaitkan dengan hati tetapi bagaimanakah ianya dapat dibuktikan dengan penyelidikan?

Sejujurnya realiti masyarakat sekarang lebih melihat nilai empirikal bagi menambah keyakinan dan membuka minda mereka tanpa pengecualian dalam hal-hal keagamaan (contoh: jika dapat dibuktikan dengan nilai empirikal orang yang solat dalam mencegah kemungkaran, kemungkinannya ramai yang akan berlumba-lumba solat) tetapi solat mempunyai nilai spiritual yang tak dapat dibuktikan dengan angka. Ibaratnya sistem penyelidikan kita juga berperang dengan nilai-nilai spiritual walaupun dilihat sebagai sesuatu yang akademik/ilmiah.
Jadi Islam dilihat tidak mampu menyumbang dan merubah masyarakat dalam kehidupan yang dilihat sebagai serba moden ini.

Mohon pencerahan dan apakah kelemahan-kelemahan/cadangan/
kritikan yang perlu dperbaiki oleh penyelidik dalam bidang pengajian Islam supaya mempunyai kemampuan bersaing dengan penyelidikan Barat (yang tidak berasaskan kepada Islam) supaya boleh ia dikatakan bertemu buku dengan ruas dan bukannya seperti langit dengan bumi.
Semoga dengan pencerahan dapat menguatkan lagi usaha kami, mengeluarkan kami dari takuk yang lama dan saya sangat-sangat menghargainya.

1 comment:

Jentayu said...

Saya tidak la fasih dalam hal - hal agama, cuma saya ingin kongsikan sesuatu yang terlintas di fikiran saya bila tuan bincangkan soal agama.

ada satu buku (autobiography) yang saya baca membincangkan kaitan antara genetic, brain and behaviour. dalam buku tersebut, penulis membincangkan ketiga - tiga aspek tanpa mengaitkan dengan agama. sepanjang saya membaca buku tersebut, saya terfikir, apa yang dikaji oleh saintis - saintis yang disebutkan kajian mereka dalam buku itu sebenarnya ada dalam Al - Quran. saya tak pasti jika ada saintis Islam sedar akan kewujudan hasil - hasil kajian tersebut, atau terlibat secara langsung dalam kajian tersebut (tidak dinyatakan dalam buku tersebut).

Pada pendapat saya, buku itu mungkin boleh dijadikan basic untuk lebih memahami kajian tentang genetik manusia (sekadar rujukan awal kerana bahasanya santai dan boleh difahami umum)

Buku tersebut bertajuk My Beautiful Genome oleh Lone Frank. Semoga membantu =)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails