Yang Ikut

Wednesday, 3 October 2012

Psikologi ragut

Reactions: 
Minggu ini aku menulis hal psikologi ragut untuk suratkhabar Kosmo. Ia bakal keluar Jumaat ini. Ia dari kacamata aku. Aku menuliskan menurut apa yang aku rasa, dan bukan semestinya benar. Aku menuliskan hal psikologi ragut kerana aku rasa manusia bertindak atas persepsi.

Setiap kali menaiki kereta di jalanraya, kita akan menjeling kereta di kiri kanan kita. Kita tidak ambil tahu siapa di dalamnya. Kecuali dalam benak kita akan selalu berkata mereka yang menaiki BMW tentulah orang kaya, dan yang hanya memandu Kancil orang biasa-biasa sahaja. Kita menilai manusia di dalam kereta berdasarkan kaya atau miskin, dan bukannya mereka ini orang jahat atau orang baik. Kita juga tidak menilai orang itu cantik atau tidak berdasarkan keretanya. Kita hanya menilai kaya atau miskin sahaja.

Realitinya mungkin orang yang menaiki BMW itu adalah mereka yang sangat miskin, ada yang telah muflis. Mungkin juga hanya pemandu yang bergaya dengan kereta tuannya sahaja yang juga sebenarnya sudah lari ke luar negara kerana banyak hutang.

Yang di dalam kancil mungkin jutawan -- yang kedekut. Atau baru sahaja kena loteri beberapa hari lepas. Tetapi kerana persepsi kita tidak akan membawa otak kita berfikir bahawa kereta kancil itu ialah hadiah harijadi aweknya ketika di sekolah lagi, kita tidak mengambil tahu semua itu.

Peragut juga manusia seperti kita. Dia tidak kenal jenama Gucci atau apa jenis beg tangan yang mahal-mahal ini. Beg yang berkilat dan bergaya walaupun dibeli di Chow Kit diangap akan ada banyak duit di dalamnya. Mereka mungkin tidak akan menilai yang apek tua membawa guni buruk mungkin berisi puluhan ribu ringgit.

Persepsi ini mungkin membuai nafsu manusia peragut. Aku tidak tahu. Aku belum pernah meragut.

Selebihnya baca di suratkhabar Kosmo!

Sabtu ini aku dijemput mengendalikan bengkel AMOS. Yang berminat boleh contact aku. Aku tidak tahu berapa bayarannya kerana aku hanya dijemput. Yang aku tahu hanyalah ia diadakan di Fakulti Pendidikan, UM.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails