Yang Ikut

Tuesday, 4 September 2012

Gangnam - Penyakit mental atau tidak

Reactions: 
Seorang teman memberitahu, komen saya mengenai tarian Gangnam kepada seorang wartawan telah mula didebatkan di sebuah portal hiburan. Baca sini.

Kononnya saya telah menyimpulkan bahawa kegilaan manusia kepada tarian ini adalah gangguan mental. Hakikatnya tidak.

Ketika ditanya wartawan, saya memberitahu mereka bahawa kegilaan manusia itu ialah kerana'contagion effects'. Maksudnya, berita mengenai Gangnam ini telah tersebar dari orang kepada orang lain menyebabkan ia menjadi tanda tanya. Semua orang ingin melihatnya. Baca sini apa itu contagion effects.

Ia bercampur baur dengan kesan keakuran. Baca sini.

Sama seperti halnya seorang guru lelaki yang mengenakan mekap wanita yang kemudiannya jadi terkenal. Semua orang ingin mengetahui apa sebenarnya yang sedang berlaku. Tandatanya ini merangsang psikologikal manusia.

Semua ini adalah simptom psikologikal, dan bukannya gangguan mental.

Bagaimana pun, dalam konteks pemberitaan - sesuatu mestilah disensasikan untuk menjadikannya berita. Kalau tidak sensasi, ia bukan berita.

Saya ada menerangkan apa yang berlaku di Peranchis lama dahulu. Ada satu kegilaan terhadap satu tarian yang kemudiannya merebak menjadi histeria. Ia bermula dengan seorang wanita. Anda boleh membacanya di blog ini dengan menggoogle histeria.

Juga satu kejadian orang ramai melihat manusia monyet di India. Masa itu, ia tersebar dengan cepat melalui suratkhabar. Menyebabkan banyak orang melaporkan mereka juga telah melihat manusia monyet. Ia tidak tersebar ke negara lain kerana orang lain tidak faham bahasa Tamil atau Urdu.

Dalam kedua-dua kes tadi, ia menjadi krisis mental manusia.

Sekarang ini, dengan adanya Internet berita mengenai kemasyuran Gangnam telah tersebar dengan sangat pantas. Semua orang terasa ingin mendownload Gangnam. Ia menjadi hal sensasi kerana beritanya tertulis dalam bahasa Inggeris.

Sensasi tarian Gangnam hanyalah contagion effects, bukannya penyakit mental seperti yang dilaporkan dalam suratkhabar. Ia melibatkan isu psikologikal manusia.

Seperti mana kegilaan orang ramai terhadap Mawi satu masa dahulu, begitu jugalah dengan sensasinya tarian Gangnam. Ia bukan penyakit mental.

Melainkan kalau keghairahan ini bertukar menjadi mass histeria.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails