Yang Ikut

Tuesday, 3 July 2012

Pengajian pasca siswazah - Pencerahan 3

Reactions: 
Anda tentu telah membaca dua cerita mengenai impian dan pengalaman melakukan pendidikan pasca ijazah. Tidak seindah yang digambarkan bukan?

Dalam pencerahan 2 - ceritanya mudah. Beliau sudah berkerja dan ingin menyambung pengajian kerana dengan itu sahaja ia mampu mengubah sedikit makna hidup. Ia cerita realiti. Dalam banyak situasi sebagai penjawat awam, gaji pensyarah agak tinggi. Ini kerana skim pangkat pensyarah biasanya lebih tinggi dari penjawat awam yang lain. Cuma kami tidak ada kuasa. Itu sahaja.

Lagi pula, tidak ada jawatan lain sebagai penjawat awam yang menawarkan gaji anda sepadan dengan kelayakan yang dimiliki. Hanya pensyarah yang memberikan gaji sesuai dengan kelayakan pasca ijazah yang dimiliki. Pekerjaan lain hanya memberikan gaji setakat ijazah sarjana muda sahaja. Tidak kisahlah anda mempunyai 3 ijazah master dan 4 keping ijazah PhD sekalipun.

Jadi hukumnya mudah. Kita semua, tidak kiralah siapa sekalipun - kita hidup demi survival. Ada rumah untuk disewa, ada kereta untuk dibayar, ada anak untuk disekolahkan, atau sekurang-kurangnya ada mulut untuk disuap. Tak perlulah berbahasa tinggi menyatakan bahawa kita semua berkerja untuk negara, atau untuk memajukan bangsa. Itu ayat politiknya sahaja.

Hakikatnya kita berkerja untuk hidup lebih baik. Hanya gaji yang sedikit baik memungkinkan kita hidup sedikit baik. Kita berkerja untuk diri kita sendiri, dan selebihnya untuk keluarga. Sangat jarang kita mencari wang yang banyak untuk orang lain. Bukan setakat orang normal, orang gila pun tidak melakukannya.

Jadi - kalau anda ada kelulusan yang sedikit tinggi, maka kerjaya pensyarah adalah lubuknya.

Ia kerjaya yang tidak memberikan kekayaan, hanya ruang untuk kehidupan sedikit baik.

Itu sahaja.


Bersambung nanti - pasca ijazah - antara idealisme, mimpi dan realitinya.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails