Yang Ikut

Wednesday, 6 June 2012

Forum kerjaya UKM

Reactions: 
Saya dijemput oleh mahasiswa tahun akhir di UKM untuk menjadi panel forum persediaan menghadapi alam kerja. Saya kira pengangguran sudah menjadi kebimbangan semua anak muda. 20 tahun dulu saya juga membimbangi hal yang sama. Apatah lagi di era di mana manusia luar menjadi kegilaan majikan.

Zaman ini, warga dari Nepal, India, Bangladesh dan Indonesia sudah menjadi pekerja yang diminati. Bukan sebab wajah yang tampan. Tapi mereka sanggup dibayar gaji yang murah dan kerja lebih masa. Orang kita belum tentu.

Swasta atau kerajaan lebih baik? Bagi saya ia sama sahaja. Kita berkerja untuk makan sahaja. Apa yang datang dahulu itu yang lebih baik. Siapa yang sudi ambil kita itu hal pokoknya. Ini bukan zaman memilih. Ini zaman manusia dipilih. Kalau kita baik dan cemerlang, orang akan sukakan kita.

Tapi di zaman gawat kerja ini, kita tidak ada hak untuk memilih. Kita hanya dipilih. Kita adalah buruh. Kita adalah kuli. Suka atau tidak, kita terpaksa membiarkan orang lain menilai diri kita. Mereka membayar gaji. Siapa yang sanggup membayar gaji kita, kita senang hati menjadi kulinya.

Di mana pelajar psikologi akan berkerja?

Saya jawab mereka patut menjadi bomoh, bukan ahli psikologi. Orang lebih percaya bomoh, dan bukan ahli psikologi. Jadi, terlebih baik mereka juga menjadi bomoh. Sekurang-kurangnya orang lebih percaya apa kata bomoh. Ahli psikologi perlu belajar selama 3 atau 4 tahun. Bomoh mungkin tidak perlu belajar banyak.

Mereka tanya saya tips mencari kerja.

Saya katakan mereka tidak perlu bimbang. Tamat sahaja belajar mereka terpaksa cari kerja. Tidak ada siapa menanggung makan minum mereka lagi. Ibubapa akan membebel. Kerjalah apa sahaja pun.

Bagaimana persepsi pasaran dengan graduan psikologi UKM?

Saya katakan antara yang terbaik. Saya berkata jujur. Sudah 3 tahun berturut-turut saya dikirimkan email soal selidik reputasi universiti oleh Times Higher Education, badan yang bertanyakan pandangan ahli akademik dan majikan tentang reputasi graduan. Saya selalu menilai graduan psikologi UKM sebagai antara yang terbaik. Saya tidak peduli apa kata orang lain. Saya yakin begitu.

Saya beritahu juga jual laksa anda akan jadi kaya. Boleh dapat RM 60 ribu sebulan. Kerja kerajaan atau swasta belum tentu.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails