Yang Ikut

Friday, 18 May 2012

Amos untuk pendatang baru

Reactions: 
Seharian suntuk aku mengajar statistik AMOS untuk ahli akademik dan beberapa orang pelajar PhD di universiti aku. Ia pengalaman baru aku mengajar AMOS, walaupun bukanlah pengalaman baru aku menggunakan AMOS.

Aku mulakan dengan ungkapan - Adakah AMOS statistik yang sukar?

Sebenarnya tidak. Ia mungkin lebih mudah dari SPSS. Ia juga mudah dikendalikan.

Aku tidak menggunakan sebarang istilah teknikal yang selalu digunakan. Aku mengajar bagaimana ia harus dikendalikan. Itu sahaja.

Semoga semua yang hadir mendapat manfaat, walaupun aku sendiri sejak terakhir ini tidak lagi menggunakan AMOS. Aku telah mencuba software yang lain. Sekurang-kurangnya, dengan mengajarkan AMOS, aku tidak melupakannya dari ingatan.

2 comments:

jedi said...

SPSS pernah la dengar. AMOS xtau langsung.

SPSS tahu pun pasal dulu belajar ada berkawan dengan kawan yang amik statistik..

Anonymous said...

saudara

saya nk bertanya..berapakah bilangan item(observe) untuk setiap exogeneous untuk analisis amos?ada ke syarat dia?

apakah syarat-syarat lain untuk layak dianalisis guna perisian ini?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails