Yang Ikut

Tuesday, 3 April 2012

Update 3 - Adelaide yang indah

Reactions: 
Adelaide masih sama dan tidak berubah wajahnya. Tenang.

Aku cuba menjejak balik jalan yang ditinggalkan. Tetapi, nampaknya tidak akan sama. Banyak muka baru yang tidak aku kenal lagi. Semalam, aku ke Centre of Applied Psychological Research, tempat aku menghabiskan masa selama 4 tahun untuk mendapatkan PhD. Kecuali penyelia aku, nampaknya ia diisi orang baru. Seorang teman aku, yang berkongsi anugerah penulisan tesis terbaik sudah berubah tempat duduk. Dia kini seorang staf dan duduk di dalam bilik.

Komuniti Malaysia juga berubah latarnya. Tidak lagi ada keriangan yang dulu. Perubahan manusia mengubah corak hidup kita.

Aku bernasib baik kerana ada beberapa orang lagi teman lama di sini. Menumpangkan aku tidur, makan dan mandi di rumah mereka. Mereka tetap teman baik seperti dulu. Cuma mereka kian sibuk kerana banyak daripada mereka kini di peringkat akhir penulisan tesis.

Kalau setahun lagi aku datang ke sini, mungkin tidak ada lagi sesiapa yang aku kenal. Mungkin hanya beberapa orang yang menjadi penduduk tetap di sini.

Tadi, sempat singgah di kedai kawan lama aku - pemilik kedai makan Swinging Bowl yang juga penulis blog yang selalu mencipta kontroversi. Anda tidak perlu membaca blog beliau kalau anda tidak mengenal karektor sebenar beliau. Beliau seorang anak muda, muda sedikit daripada aku. Beliau bukanlah seganas seperti yang selalu ditonjolkan dalam tulisannya. Beliau orang biasa sahaja, meminat hal-hal keilmuan dan juga cenderung dengan hal agama. Cuma tulisannya tidak pernah dalam bentuk karektor personalitinya.

Oh, terlupa. Beliau memberikan aku makan percuma.

Sebab itu, aku perlu sedikit memujinya.

Untuk menghabiskan makalah jurnal, aku menghabiskan banyak masa di computer pool dengan menggunakan username dan password seorang lagi teman lama.

Malam ini, aku akan tidur seorang lagi teman yang lain.

Ah, Adelaide ini memang kota yang indah dan membahagiakan. Cuma sayangnya, ia sedang berubah secara perlahan-lahan.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails