Yang Ikut

Thursday, 5 April 2012

Sahabat kedai kopi

Reactions: 
Sudah beberapa hari di Adelaide, menghirup segar angin musim luruh. Beberapa cawan air kopi sudah aku hirup. Ini kopi terbaik. Dari kedai kopi CIBO sehinggalah Aroma cafe. Semuanya kopi pekat, tidak cair, pahit dan tidak manis. Ia kopi yang baik.

Beberapa teman lama sudah aku jumpa. Orang Malaysia dan juga bukan. Bertemu teman lama Gary Hall dan Prof Tony di Adelaide Club. Mereka minum wain. Mereka belikan aku sebotol Coke. Bercakap tentang banyak hal. Research. Sesekali mereka juga mengumpat. Tidak ubah seperti orang kita juga.

Sempat singgah di CIBO. Bertemu teman lama, Mawar juga seorang pelukis dari Bandung. Minum secawan kopi di sana. Dia bercerita tentang dunianya yang sibuk sebagai seorang pelukis. Tentang hidupnya yang hanya menaiki bas, walaupun suaminya seorang yang kaya.

Dengan Zainol, sudah banyak cawan kopi aku hirup. Hampir setiap pagi. Zainol di peringkat akhir penulisan tesis. Seram sejuk dan cemas. Tapi dia sudah menghasilkan beberapa kertas pembentangan dan jurnal. Cukup untuk meneruskan perjalanan PhD. Dia juga sudah lama tidak merokok lagi. Itu dulu. Sekarang, sejak beberapa hari ini dia mulai lagi!

Di Magill campus, aku minum kopi dengan Dr Wong dan Sharon. Kami bercerita tentang banyak hal. Research, politik dan pekerjaan. Kedua-duanya berbangsa Cina dari tanah Borneo.

Besok bermulanya cuti Easter. Ia musim cuti yang panjang. Aku perlu bertemu sekejap minum kopi dengan Pearly Tan, seorang wanita berbangsa Cina yang berkahwin dengan orang Australia. Asal Melaka tetapi sudah lama menetap dan berkerja di sini.

Semua mereka adalah teman-teman kopi aku. Ia teman-teman kopi yang tidak akan aku temui lagi di Malaysia, walaupun banyak kedai kopi di tempat kita.

Kopi tidak bermakna apa-apa. Persahabatan itulah yang memaknai secawan kopi yang kita hirup.

Di tempat aku kerja di Malaysia, aku tidak ada teman kopi.

Kopi apakah yang terbaik. Tetaplah kopi yang dibancuh isteri aku.




No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails