Yang Ikut

Wednesday, 7 March 2012

Hidup ini hanyalah padang ujian

Reactions: 
Dalam kehidupan kita, adakah setiap hari kita membahagiakan. Atau banyak daripada hidup kita ini adalah dukalara? Atau, kita tidak begitu pasti sama ada hidup kita bahagia atau merana?

Hakikatnya, hidup kita mungkin membahagiakan. Bagaimana pun, kerana ada sesekali kita ditimpa kecewa, kita merasakan hidup kita kian kosong. Seolah-olahnya kitalah manusia yang sedang diuji dengan dugaan yang berat, sedangkan orang lain tidak. Kita memadamkan semua cerita bahagia yang berlaku sepanjang hidup kita.

Orang yang lambat berkahwin merasakan bahawa merekalah manusia paling kecewa. Mereka yang tidak mampu melahirkan zuriat merasa sangat tertekan. Mereka yang miskin merasa merekalah yang paling miskin dan tidak berharga.

Bagaimana pula, kalau tiba-tiba kita dianugerahkan dengan kebahagiaan yang besar. Pernahkah kita merasa bahawa kita juga sedang diuji? Pernahkah kita berfikir bahawa kita antara manusia paling istimewa yang dipilih takdir dengan ujian yang teruk juga?

Tidak bukan.

Setiap manusia sedang merentas padang ujian. Ada yang diuji dengan musibah. Ada yang diduga dengan kebahagiaan.

Hakikatnya ia sama sahaja. Ia sama ada kita menyedari atau tidak. Itu sahaja yang menjadikan kebahagiaan tidak dirasai, dan sedikit kekecewaan disimbah dengan rasa diri tidak berharga.

Kita semua manusia bukan?

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails