Yang Ikut

Wednesday, 28 March 2012

Cinta para kuli!

Reactions: 
Hal pekerjaan sudah banyak aku tulis sebelum ini.

Aku selalu menghujahkan bahawa manusia pekerja ini sama sahaja, kita adalah kuli - tidak kisah di Barat atau di Timur. Bagaimana pun, manusia kuli di Asia ini lebih teruk. Tatkala kita digembirakan dengan berita bahawa Asia ialah lubuk manusia terkaya dunia, kulinya pula membunuh diri.

Sebenarnya pekerjaan ini apa?

Pekerjaan ialah sebuah percintaan yang adakalanya mengasyikkan, adakala mengecewakan. Bagi mereka yang asyik, mereka akan memberikan sepenuhnya komitmen. Ia seperti orang bercinta juga. Tidak ada apa yang buruk boleh dilontarkan kepada kekasihnya. Mereka akan marah.

Cinta memerlukan komitmen. Itulah pekerjaan. Komitmen itu perlu datang daripada kedua-dua pihak, baik yang berkerja, atau yang bergelar majikan. Kalau hanya pekerja yang diminta memberikan komitmen, majikannya pula tidak - ia dianggap manipulasi. Ia seperti lelaki yang meminta teman wanitanya memberikan pengorbanan yang tidak berbelah bahagi, sedangkan pada masa yang sama lelaki tadi pula tidak menunjukkan hasrat ingin berkahwin. Bahkan, hadiah jam dari Chow Kit pun tidak pernah dibelikan.

Ada pula yang berkorban sepenuh hati. Sanggup berenang di lautan api, dan memetik bintang di langit. Sayangnya, kekasihnya pula tidak tahu pun rasa cinta yang satu lagi ini. Ini kita gelar, cinta syok sendiri - atau bertepuk sebelah tangan.

Sebab itu - apabila para kekasih menghadapi situasi seperti ini, carilah kekasih baru. Jangan dibuang masa.

Kalau para kuli menghadapi senario seperti ini, carilah majikan baru.

Dalam dunia ini - istilah komitmen hanyalah dongeng dalam buku. Ada banyak skala yang diciptakan. Realitinya, para kuli - kita semua berkerja hanya untuk sesuap nasi dan terus hidup.

Jangan berkhayal dengan hanya bertepuk sebelah tangan! Ia selalu menyakitkan. Ia selalu membingungkan.

Jangan kisahkan kekasih anda cantik atau tidak, tinggalkannya. Jangan dighairahkan kalau pun kekasih anda mempunyai banglow cantik dan kereta mewah, kalau anda sendiri hanya berjalan kaki. Anda tidak perlu menumpang kehebatan kekasih anda. Kita ada kehebatan kita juga.

Kalau aku menghadapinya, bagaimana?

Aku juga akan meninggalkannya. Dari timur ke barat, dari utara ke selatan - aku pasti akan mencari kekasih baru!

Aku sangat pasti akan hal ini.

1 comment:

ainishamsi said...

cinta yang bertepuk sebelah tangan memang tak best. akhirnya, kita memilih untuk menjaga hati sendiri.

selamat terbang untuk menemui cinta baru yang lebih baik lagi.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails