Yang Ikut

Monday, 5 March 2012

Bila saya memilih untuk sibuk

Reactions: 
Baru beberapa hari lalu, saya menceritakan dunia saya yang kian sibuk.

Saya sebenarnya telah memilih untuk menjadi manusia sibuk. Boleh sahaja saya tidak sibuk kalau saya duduk diam di dalam bilik tanpa melakukan apa-apa.

Tengahari tadi, saya menerima panggilan telefon. Apabila mereka memulakan patah kata "Dr", patah kata yang saya tidak begitu selesa sebenarnya, di depan nama saya, saya tahu itu ialah panggilan formal. Teman-teman saya, atau pelajar saya tidak akan menggunakan gelar Dr untuk nama saya.

Mereka menjemput saya untuk memberikan sedikit kuliah kepada pelajar pasca-siswazah dengan apa yang dikatakan sebagai penyelidikan pada hari Rabu ini. Boleh sahaja saya katakan tidak. Pada akhirnya, saya tahu ia kini menjadi sebahagian daripada pekerjaan saya. Itulah tanggungjawab yang saya pikul sejak pulang ke Malaysia. Saya dihantar ke luar negara untuk mendapatkan ilmu bagi hal-hal seperti ini. Tugas saya sekarang ialah mengajar mereka pula.

Minggu depan pula, saya akan ke Universiti Malaysia Sarawak. Saya bercakap hal yang sama. Cuma bezanya, ia melibatkan ahli akademik dan juga pelajar.

Semakin lama masa berjalan, saya kian tahu bahawa kerja ahli akademik ini sebenarnya menggalas pengetahuan yang tidak boleh disembunyikan. Saya perlu memindahkannya kepada orang lain.

Orang setuju atau tidak dengan apa yang bakal saya ucapkan, ia tidak sebegitu penting. Setiap orang mesti ada paradigmanya yang tersendiri.

1 comment:

alien said...

"Orang setuju atau tidak dengan apa yang bakal saya ucapkan, ia tidak sebegitu penting"

yap. Dulu masa belajar, Lec ada cakap..jgn risau samada betul atau salah idea yg kita sampaikan. Sebb tak semua org akan setuju dgn idea kita.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails