Yang Ikut

Friday, 17 February 2012

Kalau kita mampu mengulangnya semula

Reactions: 
Dunia ini sangat pantas berlalu. Sungguh cepat. Cepat dari apa yang kita harapkan.

Sesekali, menghantar anak ke sekolah, memerhatikan bilik darjah, melihat padang bola dan anak-anak berlari riang, ia seolah-olahnya membawa kita ke masa silam kita. Alam anak-anak yang hanya tahu bermain, berlari dan meminta dibelikan aiskrim.

Sesekali memerhatikan anak muda dengan segala fesyen baru, menggenggam Tablet dan Ipad, melepak dan merokok di bawah wakaf, mengingatkan kita dengan alam lain yang beberapa hari yang dulu kita tinggalkan. Sesekali mereka berjalan berpasangan, mengingatkan kita betapa indahnya alam remaja. Tiada duka. Yang ada hanya mimpi indah untuk menjadi lebih cepat dewasa.

4 tahun dulu, aku memijakkan kaki ke Adelaide. Mengharungi beberapa musim indah dan tidak. Mengharungi musim panas dan sejuk. Bersahabat dengan manusia baru yang tidak kita kenali sebelumnya.

Hari ini, aku sudah berada di alam kerja yang sibuk. Tidak ada lagi alam anak-anak. Kitalah yang menjaga anak-anak itu. Tidak ada lagi masa indah remaja berjalan ke tapak pesta atau merokok di belakang rumah. Kitalah yang memerhatikan gelagat anak-anak remaja. Sesekali terasa pelik.

Masa adalah musuh dan teman kita. Mimpi ngeri masa depan selalu menjadi cermin. Masa indah lalu sesekali mengekori.

Kalaulah kita mampu mengulangnya semula.

Tentu tidak lagi di dunia ini.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails