Yang Ikut

Sunday, 19 February 2012

Cerita aku

Reactions: 
Sejak balik Malaysia, kehidupan agak sibuk. Sebenarnya dunia pekerjaan di mana-mana tempat ini sama sahaja, sibuk dan meletihkan.

Beberapa minggu lalu, aku sibuk menjalankan bengkel untuk penulisan jurnal ISI. Hujung minggu ini, aku juga ada jemputan untuk perkara yang sama bagi staf akademik sebuah universiti di Janda Baik. Pertengahan bulan depan, aku akan ke Sarawak bagi memberikan bengkel di bawah topik yang sama.

Hujung bulan pula, akan memberikan bengkel AMOS di Bandar Baru Bangi.

Nampaknya, kerja akademik dalam dunia mutakhir ini tidak hanya sekadar mengajar pelajar universiti. Banyak hal yang perlu dilakukan. Menjadikan, aku sendiri tidak menuliskan satu kertas jurnal pun sejak balik ke Malaysia.

Ada 3 kajian yang sedang dilakukan. Ia juga menyibukkan.

Tidak ada yang mudah dalam dunia kita ini. Walaupun kerja akademik kelihatannya mudah, tetapi ia tidak semudah yang disangka. Bagaimana pun, ia mungkin perkara yang indah bagi mereka yang meminati dunia ini.

Beberapa minggu lalu, University of New South Wales memintakan aku menghantar semua dokumen yang perlu. Aku tidak tahu sama ada aku akan berjaya ke sana atau tidak.

Sepanjang dunia pekerjaan ini, banyak perkara telah aku lalui. Ada ketikanya aku menjadi kuli kecil, ada kalanya aku menjadi kuli besar. Ada ketikanya aku menjual nasi ayam di pasar Ramadhan, ada ketikanya aku memakai tali leher di dalam pejabat.

Apa pun bentuk pekerjaan, tujuannya tetap sama. Mencari sedikit wang untuk survival hidup. Sampai masanya kita dipanggil pulang, yang tetap tinggal hanyalah sekelumit pahala yang berbaki. Itu pun kalau ada.

Selamat hari minggu untuk semua.

2 comments:

Norsha said...

hari minggu juga kdg2 menjadi hari yg meletihkan....

ismadiyusuf said...

kat sarawak nanti di mana?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails