Yang Ikut

Saturday, 25 February 2012

Bengkel penulisan jurnal ISI

Reactions: 
Besok aku akan ke Selesa Resort di Janda Baik untuk memberikan bengkel kepada ahli akademik sebuah universiti. Aku diminta untuk menceritakan apakah sebenarnya yang dikatakan 'penulisan jurnal ISI'.

Sebagai orang baru dalam dunia akademik, pastilah ia bukan topik terbaik aku juga memandangkan ramai di kalangan perserta adalah akademik yang sudah senior dalam bidang ini. Ada juga yang bergelar profesor.

Tetapi, kerana dunia akademik akan selalu membuka ruang untuk pelbagai perspektif, apa yang cuba aku bengkelkan tentulah dari perspektif aku. Ada orang yang akan setuju, dan ada yang tidak.

Sebenarnya, aku tidaklah pula merasa bimbang atau gusar jika sekalipun yang duduk di depanku nanti ialah ahli akademik besar. Ia sebahagian dari personaliti aku sejak sekian lama. Aku tidak begitu kisah dengan apa bentuk pun manusia. Bagi aku manusia ini sama sahaja.

Selama ini terdapat salah tanggap bahawa penulisan jurnal yang baik ialah bahasa yang baik. Sebenarnya tidak. Penulisan jurnal yang baik bermula sebelum anda merangka topik kajian lagi. Ia bukan soal bahasa yang baik dan berbunga-bunga. Jarang penilai menolak manuskrip hanya semata-mata kerana hal bahasa, melainkan bahasa itu sangat janggal.

Yang selalu diperhatikan ialah 'novelty of research', 'contribution of study' dan 'metodologi' yang digunapakai. Hasil analisis yang salah juga mungkin masih lagi diterima kerana ia masih boleh diperbetulkan.

Bagaimana pun, kalau ketiga-tiga hal yang disebutkan tadi lemah, tidak apa yang boleh dibuat lagi. Bahasa boleh diperbetulkan, tetapi tidak metodologi. Analisis boleh diperbaiki, tetapi tidak sumbangan kajian.

Itulah yang bakal menjadi topik aku besok. Tentu juga ada sedikit tips yang lain yang boleh dimanfaatkan.


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails