Yang Ikut

Friday, 6 January 2012

Penyeliaan, Amos dan upah

Reactions: 
Dalam penyelidikan ijazah Ph.D dan master, kita biasanya akan bertemu dengan banyak bentuk penyeliaan. Ada yang menyelia tanpa penyeliaan - atau dalam istilah Kurt Lewin - laisezz faire. Mereka ini akan membiarkan pelajar terawang-awang dalam dunia penyelidikan tanpa bimbingan yang banyak. Ada pula yang terlalu autokrtik - pelajar perlu mengikut semua kata tanpa membantah. Ada yang sedikit demokratik - sama-sama menyumbang ilham dan idea.

Gaya ini sebenarnya tergantung kepada personaliti penyelia itu sendiri. Ini jugalah yang muncul dalam bentuk kepimpinan.

Aku diselia oleh penyelia yang demokratik - tetapi gayanya pula lebih kepada pantas dan cepat. Semuanya perlu berjalan lancar. Dia tidak berkira dengan masa atau tempat. Di dapur rumahnya kita boleh berbincang dan menyelesaikan statistik. Ketika dia di luar negara pun, kita boleh meminta dia menelefon dan mengajar apa yang kita tidak tahu. Yang utama, semuanya cepat dan pantas.

Tetapi gaya ini sangat bahaya untuk pelajar yang mempunyai personaliti type B - yakni perlahan dan relaks. Ia akan menyebabkan pelajar tidak sempat mengejar penyelianya. Gaya ini hanya sesuai dengan type A personality.

Aku memilih gaya mana?

Aku memilih gaya aku sendiri. Kalau ada pelajar yang laju, akan cuba berusaha lebih laju. Kalau mereka malas, aku cuba mengetuk beberapa kali. Kalau tidak jalan juga, aku ambil sebatang rokok dan menghisapnya - agar gusarku reda.

Oh. Sekarang ini musim cuti peperiksaan. Aku sangat tidak sibuk. Kalau ada pelajar universiti dari mana tempat sekalipun, yang berhajat untuk mendapatkanperundingan AMOS, boleh hubungi aku. Boleh datang secara sendirian atau berkumpulan tidak lebih dari 6 orang (bilik aku kecil sahaja). Bagaimana pun, pastikan anda telah mempunyai data dan komputer riba yang ada software. Komputer aku tidak ada software ini. Bagaimana pun, sila email dahulu, jangan terus datang. Jangan datang 13-17 Feb, aku ada bengkel yang lain.

Berapa bayarannya?

Jangan bimbang - bawa kad matriks anda bersama. Ia percuma. Aku hanya berhajat untuk membantu pelajar sahaja. Kalau anda bukan pelajar, jangan datang. Kalau berhajat memberikan aku upah, belikan aku Dunhill merah sekotak. Itu sahaja.

3 comments:

Kolek Kecil said...

Tak boleh hadiahkan Dr Dunhill, merosakkan kesihatan tu. Hehehe...

MFTAQIYUDDIN said...

Dunhill sekotak, simple saja.

ajaq said...

sekotak mana cukup.....kenkawan?....huhuhuhuhuh

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails