Yang Ikut

Monday, 30 January 2012

Mimpi saya

Reactions: 
Masih tidak tahu apa yang hendak ditulis.

Sejak balik Malaysia, saya sudah melakukan beberapa percubaan. Ada yang berjaya, ada yang gagal.

Bagaimana pun, percubaan saya untuk melihat kewujudan Human Research Ethics Committee di universiti saya nampaknya ada cahaya harapan. Ia kini sudah menjadi perhatian pihak pengurusan penyelidikan universiti. Saya harap, dalam tahun ini ia akan menjadi kenyataan.

Sebelum balik ke Malaysia, saya selalu berbincang dengan penyelia saya yang akan cuba mewujudkan kumpulan penyelidikan yang berasas kepada disiplin psikologi. Modelnya mirip kepada Work & Stress Research Group, tempat saya mengikuti pengajian PhD selama 4 tahun dahulu. Ia lebih kepada kumpulan kajian yang berkisar kepada work performance.

Bagaimana pun, motif utama saya ialah untuk menggalakkan idea baru penyelidikan, termasuk dari segi metodologi dan statistik. Harapan saya, dengan cara itu, kita dapat menerapkan budaya baru penyelidikan psikologi.

Kini, saya sedang cuba untuk menghubungi beberapa sarjana dari luar negara untuk terlibat sama. Saya harap dengan cara itu, akan ada pemindahan ilmu yang dapat dilakukan. Antara sarjana yang cuba saya dapatkan ialah dari Jepun, Jerman dan Australia. Mereka ini adalah antara mereka yang pernah berhubungan dengan saya dahulu.

Di masa depan, saya berharap akan dapat menarik lebih ramai muka baru bagi melanjutkan penyelidikan pasca ijazah dalam psikologi. Kita cuba menggunakan metodologi baru dan idea baru. Dengan cara ini, sekurang-kurangnya kita akan belajar sesuatu yang lebih menarik.

1 comment:

Anonymous said...

Tahniah atas usaha.

Boleh Tuan Fakir Fikir ulaskan berkenaan baik buruk soal selidik kajian sosial melalui sistem online?

Terima kasih.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails