Yang Ikut

Saturday, 28 January 2012

Calon pesakit mental

Reactions: 
Sebenarnya, dalam hidup kita sehari-harian, kita dikelilingi banyak pesakit mental. Kejadian menculik seorang budak di Kampung Baru yang lalu adalah petanda orang yang sakit mental. Seorang pelajar Pakistan ingin membunuh diri kerana tertekan dengan belajar. Semuanya adalah istilah yang kita rujuk kepada kesihatan psikologi.

Malangnya, kita tidak tahu siapa yang sakit mental ini. Ia boleh jadi ahli keluarga kita, sahabat baik, atau diri kita sendiri. Tidak seperti sakit fizikal, sakit mental tidak kelihatan.

Bagaimana simptomnya. Adakalanya kita merasa was-was bagi satu-satu perkara. Kita berfikir panjang bagi satu-satu topik. Misalnya, orang yang sudah berkahwin, mula bertanya kepada diri perkahwinanya sah atau tidak. Ia kemudiannya menghalakan pula, kalau tidak sah tentulah berlaku perzinaan. Kalau berzina, bagaimana dengan anak yang lahir. Matinya pula tentu sedang dinanti oleh neraka.

Ini antara perkara tidak masuk akal yang selalu difikirkan. Topik yang difokuskan bergantung kepada seseorang. Ia mungkin bersifat agama. Ada yang bersifat perhubungan. Semuanya adalah halusinasi yang diciptakan sendiri yang membawa kepada kehancuran.

Kekerapan berfikir juga semakin tinggi dari satu hari ke satu hari. Ini akhirnya menjadikan badan berasa lemah, dada berdebar-debar, gelisah dan seumpamanya. Ia datang secara lintasan hati. Tetapi datang dengan semakin kerap.

Akhirnya menyendiri ke dalam bilik kerana mahu berdebat dengan persoalan mental tadi. Ia tidak ada jawapan. Kerana soalannya juga tidak memerlukan jawapan. Ia hanya ingin memusnahkan diri.

Akhirnya, dicarilah sesiapa yang kononnya pandai untuk mengubat. Mengubat tidak juga hilang. Paling mudah, mula mencari sesiapa yang berkemungkinan membuat guna-guna.

Dituduh si A atau B.

Masalah utama yang berlingkar di dalam minda tidak selesai. Sebab ia bukan buatan orang, ia sakit mental yang dihadapi banyak orang.

Anda ada tanda-tanda ini?

Inilah sebenarnya kecelaruan. Ia bukan buatan sesiapa. Ia sakit yang boleh dirawat. Sekiranya baru bermula, jangan malu bertanya. Carilah seseorang yang boleh membantu anda. Jangan membawa diri dan lari. Ia tidak menyelesaikan apa-apa.

Jangan pula bertanya kepada yang tidak tahu. Setiap soalan yang ada dalam otak itu hanyalah ilusi.

Ada orang yang boleh menjawabnya bagi pihak anda, bagi menghentikan debat mental itu.

Misalnya, ada orang mula gelisah ke mana mahu lari kerana 2012 ini ialah tahun kiamat. Apa yang akan terjadi. Keluarga bagaimana? Semua soalan 'gila' ini menusuk minda setiap saat. Ia datang secara lintasan hati.

Jawapan kepada soalan tadi sangatlah mudah. Kiamat ialah pekerjaan Tuhan, bukan kerja manusia. Siapalah kita yang merasa lebih hebat dari Maha Pencipta.

Kalau anda ada terasa perasaan seperti ini, gelisah dan tidak boleh tidur, berfikir hal yang bukan kepakaran anda, terlalu dalam - anda mungkin salah seorang daripada calon sakit mental yang baru.

2 comments:

Anonymous said...

sebelum kawin,lihat juga jika ada ahli keluarga yg lain sbb risiko tetap ada.terjadi pada sepupu saya tapi nasi dah jadi bubur sebab cinta pandang pertama.

Anonymous said...

Bagus.

Jackal

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails