Yang Ikut

Thursday, 26 January 2012

Apakah kajian yang baik?

Reactions: 
Tulisan ini mungkin tidak relevan dengan anda.

Musim peperiksaan di universiti sudah berakhir. Kini kebanyakan pelajar sedang bercuti.

Saya agak sibuk juga kebelakangan ini. Selain menulis kolum mingguan di suratkhabar Kosmo, saya juga ada 3 kajian yang sedang dijalankan.

Minggu hadapan (2 Feb), saya diminta untuk mengendalikan bengkel penyelidikan di universiti tempat saya berkerja. Antara fokus utamanya ialah penulisan untuk penerbitan jurnal, apa yang dilihat penilai, dan jurnal-jurnal yang penyelidik patut menghindarkan diri dari menghantarkan artikel mereka.

Mengapa patut kita menghindarkan diri dari menghantar artikel ke jurnal tertentu, walaupun ia diterbitkan di Barat. Banyak sebabnya. Antaranya, pembaca yang biasanya juga merupakan penyelidik akan menjadikan kita objek senyum sinis. Dalam patah kata yang lain - kita akan dilihat sebagai 'funny'.

Kalau ada pembaca aliran sains sosial yang kini sedang mengikuti pengajian lepasan ijazah dari universiti tempatan yang lain, anda yang juga boleh datang mengikutinya. Bagaimana pun, sila emel saya dahulu.

Teman baik saya, ada rencana untuk menjemput saya ke universitinya di Sarawak bulan Mac nanti. Fokus utama ialah apakah yang dikatakan kajian yang baik.

Sebenarnya, saya pun tidaklah pandai dengan apa yang dikatakan kajian yang baik. Bagaimana pun, kesempatan bertemu dengan beberapa pengkaji luar, menyediakan saya sedikit pengalaman dengan hal itu.

Kalau selama ini kita teruja dengan kajian cross-sectional, pengkaji luar sudah mengubah kajian kepada kajian-kajian longitudinal. Kita juga mungkin masih terpengaruh dengan penggunaan soal selidik. Di Barat, dengan hadirnya teknologi - mereka mengkaji manusia dengan menggunakan diari. Misalnya melihat perubahan emosi manusia dari pagi hingga ke petang.

Semua ini memungkinkan kajian kita mudah diterima di jurnal yang berkualiti.

Sudahkah kita bersedia?

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails