Yang Ikut

Wednesday, 4 January 2012

Aku juga seperti kamu

Reactions: 
Sejak balik ke Malaysia, aku merasa aku menjadi manusia yang tidak produktif lagi. Belum ada satu kajian pun yang sudah aku mulakan. Memang ada proposal untuk memohon geran penyelidikan yang sudah aku hantar. Ada juga yang berjaya, tetapi terbengkalai kerana ada hal yang tidak secocok dengan falsafah hidup aku, seperti yang aku ceritakan sebelum ini.

Sekarang ini, aku sedang cuba menyiapkan satu lagi percubaan lain, bersama Dr Ben. Harapnya, dengan imej berkopiah Dr Ben, tidak ada lagi cubaan untuk merayu Dr Ben.

Sejak tiga bulan di Malaysia, aku kian hari merasa bosan dan kecewa. Walaupun aku terpaksa akur dengan liku cara orang kita - tidak ada apa yang boleh aku lakukan. Semalam aku bertemu dengan teman lama, dan seperti biasa dia cuba menduga betapa aku mungkin tidak boleh bertahan lama. Aku tidak pasti sama ada telahannya itu benar atau tidak.

Tetapi, semalam aku sudah mengirimkan email ke satu benua yang lain bertanyakan pekerjaan sebagai penyelidik. Pastilah, aku akan mengirimkan email yang lain pula beberapa hari lagi.

Aku hanya sekadar menduga sahaja, walaupun pada akhirnya aku perlu percaya bahawa inilah tanah tumpah airku. Aku tidak patut ke mana-mana. Aku perlu meneruskan hidup dalam sistem yang seperti ini.

Menghidu asap kota dan menelan resah budaya, tidak bakal menjadikan aku menang. Yang boleh aku lakukan ialah membeli sekeping CD Search, M. Nasir dan Headwind dan aku pasangkan ia dalam kereta aku.

Tidak siapa pun tahu betapa setiap orang ada gelojak hidupnya sendiri, termasuk aku. Aku tidak begitu pasti sama ada ia gelojak hidup, krisis identiti atau kejutan budaya.

3 comments:

ismadiyusuf said...

ia hanyalah sebuah kehidupan dan perjalanan...

Anonymous said...

perubahan dari satu tgn mmg tidak cukup untuk membuat 1 revolusi.

_anak muridmu..

Anonymous said...

Jangan terlalu kecewa, sedangkan ramai lagi lebih lelah daripada kita yang kononnya dah terlalu penat dengan sistem.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails