Yang Ikut

Monday, 28 February 2011

Fenomena pelik, atau kita yang pelik?

2 Mereka telah Komen, Kutuk, Kritik
Reactions: 
Fenomena pelik, atau kita yang pelik?

Entah mengapa, Kepala Batas sering menjadi lokasi fenomena aneh. Beberapa tahun dulu, ada pokok pinang yang mempunyai pelepah muka manusia. Yang terbaru, pokok petai mengeluarkan air mata. Seperti biasa, kedua-dua fenomena ganjil ini akan menjadi perhatian manusia.

Banyak lagi fenomena pelik yang sedang membuatkan kita menjadi begitu kagum. Setahun dulu, ada kisah sejadah sembahyang. Di Kuala Terengganu, mereka sedang sibuk ingin mengadakan pameran hantu.

Apabila anak lari dari rumah, kita katakan mereka dilarikan hantu. Kita tidak mampu berfikir secara rasional kerana minda kita tidak disuapkan dengan pengetahuan dan kemahiran ilmu.

Apakah yang sedang melanda masyarakat kita. Fenomena pelik, atau kita yang pelik?

Selagi mana masyarakat kita tidak berminat membaca buku atau berfikir secara rasional, maka selama itulah kita akan menjadi manusia pelik melihat fenomena alam.

Sebab itulah kini, filem hantu dan puaka banyak menghiasi stesen televisyen dan wayang. Pembikin filem tahu - itulah tema terbaik mendapatkan untung. Mereka tahu, sejauh itulah tahap pemikiran masyarakat kita.

Kasihan kita.

Kita menjadi manusia pelik di sebalik tabir alam yang tidak pelik.

Thursday, 24 February 2011

Autism - hal yang patut anda tahu

6 Mereka telah Komen, Kutuk, Kritik
Reactions: 
Topik kali ini, autisme.

Apakah autisme? Ketika melihat anak-anak bermain, ada ketikanya ada sesetengah kanak-kanak berada dalam dunianya sendiri. Mereka gagal bercampur dan bermain riang seperti anak-anak yang lain. Tanda yang mungkin mudah dilihat ialah gelagat mereka yang sangat cepat mengamuk, dan kebanyakannya ada masalah pertuturan.

Misalnya, pada umur anak-anak tertentu, mereka sepatutnya sudah boleh bercakap - tetapi mereka tidak. Apabila berbual, mereka tidak mahu merenung mata kita - itu pun antara tandanya. Mereka boleh mengajuk patah perkataan, tetapi tidak semestinya mereka tahu maknanya.

Mereka juga bermain dengan cara yang janggal. Mereka seolah-olahnya sedang bermain dalam dunianya sendiri. Ada ketikanya, mereka juga sangat 'hyperactive'.

Autisme bukanlah penyakit yang berjangkit. Tetapi ia banyak berkait dengan personaliti. Di usia dewasa, mereka ini pula mempunyai hubungkait dengan pesakit schizophrenia dan kemurungan. Ia juga mempunyai pelbagai jenis, bergantung kepada sifatnya. Kita tidak bincang dalam topik ini.

Walaupun dikatakan ia tidak boleh diubati, tetapi pengetahuan awal ibu bapa mampu memberikan mereka harapan yang lain. Mereka patut didedahkan dengan spesikasi keupayaan tertentu.

Dalam dunia ini - autisme ujud dalam semua budaya. Tidak orang tahu apa puncanya. Di UK, kira-kira setengah juta orang mengalami autisme. Bagaimana pun, asalkan mereka ada keupayaan intelektual - mereka boleh menjadi manusia yang sangat berjaya. Keupayaan mereka ini pula sangat spesifik sifatnya, selalunya dalam bidang sains. Sebab itulah, ibu bapa perlu mengesan simptom ini lebih awal, agar mereka dapat dihantar ke sekolah khas yang boleh mengubah tingkahlaku dan keupayaan mereka. Kalau dibiarkan bersama dengan anak-anak normal, ia akan menyusahkan kaedah pembelajaran yang menyebabkan mereka ketinggalan.

Dalam matematik - kajian menunjukkan keupayaan mereka ini umumnya pada tahap bawah purata. Bagi mereka yang hanya mempunyai simptom autisme sederhana, mereka berupaya dalam matematik. Bagaimana pun, mereka sukar dalam banyak subjek lain. Mereka juga selalunya sukar dalam hal temuduga.

Bagaimana pun, ada kes kecil - kumpulan ini juga ialah 'mathematic gifted'. Ia seperti yang dilakonkan oleh Dustin Hoffman dalam Rain Man. Sungguhpun begitu, ia kes yang sangat jarang. Ia sebenarnya juga adalah disebabkan kesalahfahaman kerana orang selalu beranggapan bahawa anak-anak autisme ini manusia yang genius. Ingat, ia hanya sedikit. Ini pun kalau mereka ini tergolong dalam autime Asperger. (Nanti kita kuliah perbezaan jenis autism ini)

Hakikat yang perlu diketahui, majoriti daripada anak-anak ini - kalau tidak dirawat lebih awal, akan mengalami masalah ketika dewasa.

Sebab itu - ibu bapa perlu cenderung untuk memerhatikan anak-anak mereka. Kalau dilihat anak-anak kita seperti dalam 'dunianya' sendiri, gagal berkomunikasi dan mempunyai tingkahlaku yang agak di luar kelakuan normal kanak-kanak - bawalah berjumpa pakar. Jangan anggap ia hal normal. Ia boleh dirawat - dengan pendidikan dan terapi khas tertentu. Asalkan kita menyedari hal ini terlebih awal.

Tidak ada salahnya mempunyai anak-anak autism. Yang salahnya ialah kita yang selalu melihat semua perkara sebagai normal - kerana kononnya anak orang lain boleh dilanda autism dan bukan anak kita. Jangan anggap juga kerana tidak ada keturunan kita yang terkena, atau kita mempunyai pendidikan yang baik - anak kita tidak terkena.

Autism tidak ada kena mengena dengan keturunan. Tidak ada siapa yang tahu puncanya.

Wednesday, 23 February 2011

Idealisme anak muda

3 Mereka telah Komen, Kutuk, Kritik
Reactions: 
Suasana politik kampus di Malaysia tahun ini - ada sedikit kelainan, termasuk pelbagai isu kekecohan seperti yang dilaporkan di media.

Anak muda - adalah dunia idealisme. Tapi ingat, idealisme adakalanya hanya fatamorgana. Ia bukan realiti. Ia tidak sama dengan dunia nyata yang lebih keras dan menakutkan.

Dunia anak muda di mana-mana sahaja sama sahaja. Ia berkisar soal idealisme. Kita sangat suka hal idealisme, tapi ingat - idealisme juga sesekali adalah racun pahit.

Di luar negara, mungkin tidak ada suasana politik kampus yang seriuh di Malaysia. Ia biasa sahaja, walaupun suasana politik di luarnya sangat matang. Di Malaysia, tatkala kita gelisah membaca berita politik negara, kita juga sebenarnya resah membaca politik kampus.

Bagaimana pun, seperti biasa - di negara yang tidak menghasilkan buku sains politik, kita menghasilkan banyak manusia yang berpolitik - sama ada di kampus atau di luarnya. Sama ada ia hal yang matang atau tidak, itu cerita lain.

Tetapi ingat anak muda - idealisme hanya tertulis dalam buku teks. Ia tidak mungkin mampu dilaksana di dunia nyata.

Dalam dunia nyata - tanpa makanan yang cukup dan rumah yang selamat - idealisme hanyalah satu mimpi yang tidak bakal digapai.

Siapakah di balik tabir semua ini?

Orang dewasa yang sedang melakar politik yang kacau? Politikus yang saban hari menggelisahkan korpus minda kita?

Tolong - jangan gelisahkan otak aku untuk membaca dunia kamu anak muda! Aku sudah lama gelisah membaca berita politik orang dewasa yang kian lama kian membosankan.

Tuesday, 22 February 2011

Tahniah Zara

0 Mereka telah Komen, Kutuk, Kritik
Reactions: 
Seorang kawan, baru bergelar doktor - tadi. Aku ucapkan tahniah kepada Zaharah. Moga jadi pengajar yang baik. Dia dan suami, antara orang yang banyak menolong aku ketika sampai ke Adelaide dulu. Sepanjang di Adelaide, mereka menjadi antara rakan baik kami.

Aku ucapkan selamat maju jaya untuk dia. Moga akan lebih banyak research. Menulis lebih banyak jurnal.

Apa pun- sebesar mana pun gelar, setinggi mana pun ijazah - jangan lupa untuk mengucapkan terima kasih kerana kesudian aku membuat teh tarik untuk mereka.

Tahniah.

Sunday, 20 February 2011

Bila blogger mula menggoncang dunia

3 Mereka telah Komen, Kutuk, Kritik
Reactions: 
Blogger mungkin manusia biasa, tetapi sejak akhir-akhir ini para blogger sudah menjadi manusia yang ditakuti. Tulisan mereka boleh menggoncang dunia. Apa yang berlaku di Tunisia dan Mesir - adalah hasil dari tulisan bermacam bentuk para manusia bernama blogger.

Kini, tulisan para blogger itu juga sedang menggoncang banyak dunia Arab yang lain. Protes masyarakat terhadap politikus dan kepimpinan, sedang merebak di Bahrain, Yamen, Iran dan Libya. Tidaklah diketahui sama ada negara itu sebenarnya sedang dalam kekalutan ekonomi dan politik, atau ia hanya dicetuskan oleh idealisme para blogger yang ingin mencari sebuah kehidupan yang sempurna.

Suara blogger adalah suara anak muda. Ia menakutkan. Ia membimbangkan.

Seperti apa yang sedang dihadapi seorang anak gadis, Tal al-Mallohi, 19 tahun dari Syria. Beliau seorang blogger remaja yang banyak menulis mengenai keadilan sosial, khususnya perjuangan untuk warga Palestin. Pada penghujung tahun 2009, beliau tiba-tiba hilang. Tidak ada sesiapa yang tahu, termasuk ahli keluarganya ke mana dia menghilang atau dibawa pergi.

Setelah angin revolusi mula merebak di dunia Arab, akhirnya dunia mula tahu bahawa beliau telah ditahan oleh pihak berkuasa Syria kerana dikatakan menjadi pengintip kepada CIA. Beritanya kini mula dilaporkan di banyak akhbar dan internet. Berita penangkapannya itu hanya diketahui sejak beberapa bulan terakhir ini.

Bagaimana pun, banyak pihak meragui dakwaan gadis semuda itu menjadi agen CIA. Mungkinkah gadis itu mampu mendapatkan maklumat sulit kerajaan lalu diserahkan kepada Amerika. Kalau benar gadis muda itu menyampaikan maklumat sulit, apakah pula maklumat itu. Gadis itu juga tidak terlibat dengan mana-mana fraksi politik. Itulah yang menjadi persoalan misteri mengapa beliau ditangkap.

Yang hanya diketahui, apa yang pernah dilakukan gadis itu ialah mengucapkan tahniah kepada Barrack Obama melalui website Rumah Putih. Blognya juga hanya banyak berkisar mengenai puisi dan Palestin.

Tetapi - kerana tangan blogger sentiasa mampu menggoncang dunia, pihak yang bimbang perlu melakukan sesuatu. Mangsanya boleh jadi sesiapa sahaja, termasuk gadis berusia 19 tahun.

Saturday, 19 February 2011

Orang yang kalah tidak akan menang

0 Mereka telah Komen, Kutuk, Kritik
Reactions: 
Berapa kali anda putus asa dalam hidup? Setiap kali anda mencuba, tentu sahaja ada halangan yang datang. Anda cuba untuk mendapat markah yang baik, dan belajar bersungguh-sungguh, tetapi rupanya anda masih gagal juga. Orang lain yang tidak kuat berusaha lebih baik dari anda.

Anda ada matlamat tersendiri dalam perkerjaan. Anda ingin menjadi terbaik. Malangnya, di tempat kerja anda, banyak sangat politiking. Mereka naik dengan cara menjatuhkan orang lain. Bukan sahaja teman sekerja anda yang suka bermain politik pejabat, ketua anda juga sepertinya sedang bermain dengan politik. Mereka sepertinya sedang berkata sesuatu mengenai anda. Ini menjadikan anda berasa bosan dan kecewa.

Anda ingin memiliki seseorang yang pada pandangan anda memiliki ciri yang anda harapkan. Berkali-kali anda cuba mencari kesempatan untuk memulakan langkah anda, tetapi ada sahaja halangan. Ada orang lain yang sedang melakukan usaha yang sama. Orang yang anda idamkan itu juga sepertinya tidak mahu melayan anda.

Jangan kecewa. Vince Lombardi pernah berkata, “Winners never quit, and quitters never win.”

Inilah kalimat agung yang patut ada dalam jiwa anda. Kalau anda rajin, ada buku yang ditulis oleh anak Vince Lombardi ini yang dijual di Konukuniya yang memuatkan kata-kata untuk menjadi pemenang. Ada juga filem mengenai Vince Lombardi ini - bagaimana seorang jurulatih bolasepak Amerika ini mampu mengubah nasib pasukannya.

Anda tidak patut berasa kecewa atau patah hati kalau gagal. Setiap hari, orang yang gagal sama banyaknya dengan orang yang berjaya. Kegagalan yang menyebabkan kita menarik diri - tidak akan memungkinkan kita menjadi orang yang berjaya. Kita akan menjadi manusia yang gagal buat selama-lamanya.

Dalam organisasi yang terlalu politiking - kita akan mengalah kalau tersalah cara bermain. Nanti kita bincang bagaimana kita patut memanipulasi semua keadaan itu.

Kita tidak akan mengalah, kerana mengalah tidak akan menjadikan kita pemenang.

Friday, 18 February 2011

Selamat harijadi isteriku

9 Mereka telah Komen, Kutuk, Kritik
Reactions: 
Selamat harijadi isteriku.

Hari ini ialah hari lahir isteriku. Sejak berkahwin, aku tidak pernah memanggil 'sayang' kepada isteriku seperti mana banyaknya yang dibuat orang lain. Aku tidak pandai mengguna kata indah. Tapi bukanlah maknanya aku tidak sayangkan isteriku yang pertama itu. Mana ada orang tidak sayangkan isteri?

Umur kami kian meningkat. Aku berjumpa dengan gadis cantik ini tahun 1998 dulu. Masa itu dia masih kurus dan ramping. Sekarang ini, sesuai dengan statusnya sebagai wanita pertama dalam keluarga kami, dia tidak ramping lagi. Mana ada wanita pertama dalam dunia ini yang ramping?

Apa yang hebatnya isteri kesayangan aku ini?

Isteri aku sebenarnya pandai dalam hal kira mengira. Dia pandai dalam hal itu. Aku pula sangat lemah dalam hal ini. Kadang-kadang supervisor aku gelak kat aku bila aku mengira dengan jari. Isteriku seorang penjaga hal ehwal kewangan dan hutang ketika berkerja dulu. Dia lulusan dalam bidang itu.

Tapi, aku sebenarnya tidak suka isteriku berkerja. Lebih baik duduk rumah dan besarkan badan. Berkerja pun, kami tidak juga kaya. Hutangku masih bertimbun. Jadi tahun 2005, dia berpencen terus. Ibu mertuaku selalu bising-bising kerana anaknya belajar tinggi-tinggi di dua buah universiti, tetapi tidak berkerja. Tapi kami selalu buat 'donno'.

Tidak berkerja pun tidak mengapalah, janji hidupku bahagia. Kalau dia berkerja, tentu aku sibuk. Menghantarnya kerja dan ambil kerja. Bagaimana kata-kata kawan yang suka minum teh dengan aku kalau aku tidak ada masa untuk mereka.

Sekarang ini, isteriku mencipta hal yang baru pula. Hal masak memasak. Aku rasa, dia isteriku memang pertama dalam hal memasak. Dia boleh mencipta makanan baru. Cuma sayangnya, aku tidaklah pemakan. Aku boleh bertahan dengan hanya makan sehari sekali. Juga boleh bersarapan pagi jam 3 petang. Jadi aku tidaklah seorang yang akan memuji masakan isteriku.

Kerana kami berbezalah, kami boleh hidup dengan bahagia. Bukankah ketidaksempurnaan dan perbezaan itu melengkapkan hidup manusia?

Selamat hari jadi isteriku.

Aku tidak belikan apa-apa hadiah untuk isteriku. Aku tidak ada banyak wang seperti orang lain.

Sejujurnya aku sudah terlupa tarikh lahirnya. Tadi, jam 4 pagi baru aku ingat ini hari jadinya. Dia sudah lama lena. Aku pula masih sibuk di komputer. Sebenarnya, aku pun sudah terlupa sudah berapa kali aku terlupa hari jadi isteriku.

Selamat hari jadi isteriku.

Apa yang harus aku hadiahkan untukmu? Mahu sebotol madu lebah muda dari Australia?

Pagi ini, aku buka email. Kertasku tidak ditolak. Penilai gembira. Tetapi mereka mahu sedikit pembetulan.

Aku rasa itulah hadiah hari jadi untuk isteriku tahun ini. Aku tidak mahu membilang umurmu, kerana ia akan menyebabkan kita terasa semakin tua.

Selamat hari jadi darling!

Sebab itulah aku tidak pernah panggil sayang.

Cinta online II - hal curang

0 Mereka telah Komen, Kutuk, Kritik
Reactions: 
(Nota: tulisan ini mungkin ada istilah yang berkaitan dengan seks yang tidak sesuai bagi sesetengah orang. Bagaimana pun, bacalah dalam konteks akademik).

Kita sambung episod cinta online.

Sebelum itu - baik kita mulakan bagaimana berbezanya lelaki dan wanita berbeza dalam memberikan keutamaan apakah yang disifatkan dosa besar dalam perhubungan - atau kita namakan sebagai kecurangan. Sebahagiannya telah kita bincang dalam bab poligami sebelum ini.

Lelaki didapati tidak sesekali akan dapat menerima hakikat kalau tahu bahawa pasangan wanitanya, atau isterinya melakukan hubungan seks dengan lelaki lain. Ia dianggap sebagai bentuk kecurangan yang paling besar, dibandingkan dengan bentuk kecurangan yang lain.

Wanita - sebaliknya sesekali tidak dapat menerima kenyataan kalau mendapat tahu bahawa pasangannya, atau suaminya mempunyai hubungan bersifat emosi dengan wanita lain, misalnya mempunyai kekasih lain dan sebagainya. Ia dianggap sebagai satu kecurangan yang sangat besar.

Lelaki juga percaya, kalau pasangannya mengadakan hubungan seks dengan orang lain, maka teman wanitanya itu telah jatuh cinta dengan orang tersebut.

Wanita sebaliknya mempunyai pandangan yang berbeza. Kalaupun dia tahu bahawa pasangannya mengadakan hubungan seks dengan wanita lain, tidak semestinya teman lelakinya itu jatuh cinta dengan wanita terbabit.


Hal ini telah dibuktikan dalam banyak kajian. Kita tidak mengulasnya kali ini.

----------------------

Bagaimana pula kalau didapati pasangannya menjalinkan hubungan secara online?

Dunia sekarang ini, dengan segala kemudahan menjadikan dunia cemburu juga bertukar rupa. Dulu, orang mungkin cemburu kalau melihat pasangannya bermain mata dengan orang lain. Tetapi sekarang ini - orang tidak bermain mata lagi. Hubungannya hanya dilakukan dengan menekan keyboard sahaja. Facebook telah menjadi medium baru yang tidak ada pada zaman sebelumnya.

Bagaimana agaknya sifat cemburu manusia kalau tahu pasangannya ada hubungan online dengan orang ketiga?

Kajian mendapati bahawa cybersex atau komunikasi yang terarah kepada rangsangan seks dianggap sebagai sama dengan perlakuan melakukan hubungan seks dengan orang lain. Ia dianggap sebagai satu bentuk kecurangan. Bagaimana pun dapatan kajian ini tidak konsisten. Ada kajian yang lain tidak membuktikan bahawa cybersex dianggap sebagai sama dengan perlakuan seks.

Bagaimana pun, dalam konteks kita - hindarkanlah dari perbuatan ini.

Wanita juga didapati sangat marah kalau mendapat tahu pasangan lelakinya mempunyai hubungan online dengan wanita lain - dan seolah-olahnya pasangan lelakinya itu ada ikatan emosi dengan wanita lain. Ini dibuktikan dalam banyak kajian.

Bahkan, wanita juga, lebih besar kemungkinannya dibandingkan lelaki, sanggup memutuskan hubungan kalau mendapat tahu pasangannya menjalinkan hubungan online dengan wanita lain.

Bagaimana dengan anda?

Wednesday, 16 February 2011

Laluan PhD yang bersimpang siur

1 Mereka telah Komen, Kutuk, Kritik
Reactions: 
Membaca blog seorang rakan, Laluan PhD Kawan Serumah menceritakan betapa kehidupan pelajar PhD tidaklah selalunya membahagiakan. Anda patut membaca cerita di blog itu untuk tahu cerita PhD yang menyeramkan.

Ia kelihatannya seperti kisah mendayung sampan ke pulau impian yang adakalanya sampai, adakalanya beberapa kali hanyut, dan ada yang terus tenggelam. Ia tidak semudah cerita orang terkenal yang tiba-tiba kononnya ada PhD.


Teman aku yang lain - penyelianya tidak begitu pandai statistik. Tidak pandai tidak mengapa, tetapi tidak mempercayai kerja pelajar yang diselianya itulah masalahnya. Sepatutnya, dalam keadaan dia tidak pandai statistik, dia patut sedikit sebanyak belajar menguasainya. Sekurang-kurangnya dia tahu bagaimana untuk menyelia.

Sebenarnya, inilah antara isu tidak indah yang berlegar dalam rupa paras 'glamour' kehidupan pengkaji PhD. Biasanya, apabila pelajar gagal, pelajar akan menjadi kambing hitam yang dipersalahkan. Tidak hanya menanggung beban memboroskan masa 4 tahun mengayuh di lautan, dan kemudiannya tidak pula sampai - tetapi pulang dengan membawa seikat beban hutang yang banyak. Ada yang mungkin akan dibuang kerja. Semua ini adalah cerita tragis yang selalu berlaku di mana-mana.

Tidak banyak pilihan yang boleh kita buat. Jarang kita kenal siapa penyelia kita sehinggalah kita menjadi pelajar mereka.

Bagaimana pun, ada tips yang patut juga diketahui oleh mereka yang baru ingin memohon melanjutkan pelajaran. Carilah penyelia yang ada nama dan reputasi. Biasanya penyelia seperti ini bukan sahaja mahir, tetapi mereka juga perlu menjaga nama mereka.

Berkenalan juga dengan bakal penyelia anda. Hantarlah beberapa kali email. Sekiranya anda bijak, anda boleh membaca siapa mereka dengan cara mereka menulis emel. Ada yang mengirimkan bahan bacaan. Ada yang menjawab dengan cara yang sombong. Ada yang kelihatannya begitu tegas. Jadi, pilihlah yang sesuai dengan keupayaan anda.

Teman-teman anda juga boleh membantu anda. Bertanyalah mereka yang ada di universiti tertentu bagi menyelidiki siapa bakal penyelia anda.

Oh! Kalau terpaksa belajar di universiti tidak ternama pun tidak mengapa. Mendapat sekeping PhD dari universiti tidak ternama itu lebih bermakna dari gagal di universiti yang terbilang.

Bagaimana laluan PhD aku. Aku juga tidak tahu.

Tiada apa-apa yang hendak ditulis

1 Mereka telah Komen, Kutuk, Kritik
Reactions: 
Beberapa hari ini malas untuk menulis. Sebenarnya aku ada isu psikologi untuk ditulis. Bagaimana pun, aku tidak jadi menulis.

Bulan August atau September nanti ialah musim terakhir aku di Adelaide. Tiada lagi 4 musim selepas itu. Aku kena balik mengharungi musim yang lain - musim durian, musim banjir dan musim kemarau. Yang paling aku rindukan - masuk ke dalam belukar dan mengail ikan puyu dan haruan. Yang paling aku rindukan - masuk ke dalam kebun mencari rebung.

Aku tidak rindukan segala jenis masakan. Aku tidak kuat makan. Tidak juga berminat untuk makan. Berat aku sejak puluhan tahun dulu tetap begitu. Maksimum berat aku cuma 60 kg. Itu pun tidak lama. Purata berat aku biasanya berat aku cuma 56kg.

Satu jurnal aku akan terbit beberapa bulan lagi. Satu lagi akan mendapat jawapan besok pagi. Inilah masa yang paling 'suspen' dalam hidup. Seperti penikam nombor menanti keputusan nombor. Harapnya semuanya baik dan aku pulang dengan baik.

Di Malaysia nanti, aku bercadang untuk adakan kursus motivasi dan kelas menghafal secara kecil-kecilan. Sasarannya ialah orang kampung, anak orang asli dan mereka yang kekurangan wang. Sesiapa yang berminat, bolehlah kita rancang bersama. Ia percuma. Itu sahaja yang sumbangan yang boleh aku lakukan untuk manusia.

------------------------
Petikan novel minggu ini. Sedikit babak cinta.

Mengapa aku yang menjadi korban ini, Mia. Mengapa aku? Tanya Muhsin lagi.

Sin, kalaulah masa dapat diputar, aku juga tidak mengharapkan ini kesudahannya - Damia bercakap dengan suara yang perlahan. Dia sudah tidak mampu lagi menahan kesedihan. Air matanya yang tumpah sudah dihiraukan lagi. Sesekali dia mengambil tisu mengesatkan air matanya.

Di luar hujan masih lagi turun. Sesekali angin memercikkan titis hujan melalui kaca tingkap bangunan hospital dua tingkat itu.

Dari luar pagar besi itu, sesekali pesakit yang ada di wad sakit jiwa itu memerhatikan Muhsin sambil tersengeh. Tidak tahu apa yang sedang bermain di fikiran mereka.

'Kalaulah masa dapat diputar, aku juga tidak mahu bertemu dengan kamu. Aku harap bukan engkau Mia'. Aku tak sanggup menanggung pedih ini'.

"Awak ok, Sin?' Tiba-tiba doktor Laily datang menyapa.

Monday, 14 February 2011

Ini cinta online

1 Mereka telah Komen, Kutuk, Kritik
Reactions: 
Zaman berubah, dunia berubah. Cara manusia jatuh cinta dan patah hati juga berubah.

Dulu orang menulis surat sambil menyapukan minyak wangi, lalu diposkan kepada kekasihnya yang jauh yang mungkin tidak dikenalinya. Berbulan-bulan ditunggu, adakalanya dijawab - bernasib baik akan dijawab. Kini posmen tidak lagi menjadi orang tengah menghantarkan surat cinta. Mereka lebih banyak menghantar surat saman dan bil tertunggak.

Dunia hari ini - semua jenis applikasi online - Facebook, Twitter, MySpace, email dan sms menjadi medium baru manusia jatuh cinta.

Pernahkah anda jatuh cinta kerana perangkap online? Tentu ada, dan ada yang tidak.

Tahun 2006 - Megan Meier, gadis berusia 13 tahun telah membunuh dirinya kerana teman lelakinya, Jose telah menyakiti hatinya, dan tiba-tiba memutuskan hubungan online. Dua minggu setelah Josh tidak pernah membalas mesejnya, Megan akhirnya membunuh diri. Malang sekali, 'Josh' sebenarnya tidak pernah ujud. Ia hanya nama samaran yang Megan sendiri tidak ketahui siapa teruna palsu itu.

Kerana dunia online ialah dunia kita, dunia hari ini, kini banyak laman web muncul sebagai medium penjalin hubungan. Online Dating Magazine salah satu daripadanya. Tahun 2007, dalam tempoh sebulan sahaja, lebih dari 20 juta pengunjung melakukan dating secara online sekurang-kurangnya sekali.

Secara psikologinya, apakah bentuk emosi yang terjalin setiap kali manusia melakukan komunikasi secara online. Anda sebagai pengguna Facebook atau Yahoo Mesengger tentu pernah merasakannya walaupun anda tidak tahu bagaimana untuk menghuraikannya.

Dikatakan bahawa melalui komunikasi online - manusia akan mengalami 'disinhibition effect'. Dalam keadaan lebih bersifat anynomous - didapati bahawa manusia lebih cenderung untuk bersikap terbuka dan meluahkan emosi tanpa segan silu. Ia lebih baik dibandingkan secara berhadapan.

Kajian juga mendapati bahawa perhubungan melalui internet menjadikan manusia lebih cepat mesra. Komunikasi secara bertulis, menjadikan manusia befikir dahulu apa yang patut ditulis, dan bagaimana untuk mempersembahkan diri.

Dikatakan juga - komunikasi melalui internet ini adakalanya lebih memungkinkan manusia menunjukkan diri mereka yang sebenar - true self. Mereka mungkin menyembunyikan nama sebenar, tetapi watak, sifat dan diri mereka sebenar banyak ditonjolkan melalui tulisan.

Sebab itulah, dalam banyak situasi - ada manusia baik yang boleh kita temui melalui online. Bagaimana pun, jangan juga terpedaya. Ada manusia yang pandai memanipulasi keadaan ini. Ada yang memanfaatkan kelemahan ini - menjadikan ada orang yang telah dijual ke Amerika Latin kerana terpedaya dengan cinta palsu.

Lain kali aku tulis lagi.

Wednesday, 9 February 2011

Sekalipun Hosni berundur, dunia tetap begitu

1 Mereka telah Komen, Kutuk, Kritik
Reactions: 
Rusuhan di Mesir dan turunnya presiden Tunisia menunjukkan kerajaan anak beranak sudah tidak lagi menjadi hal yang sesuai di dunia moden ini. Rakyat perlukan sebuah kepimpinan dan kerajaan yang telus, yang kekayaannya dibahagi bersama dengan rakyat, dan tidak lagi saudara mara dan suku sakat mereka yang berkuasa.

Apakah apa yang sedang berlaku di Tunisia dan Mesir mampu mengubah apa-apa?

Barang tentu, ramai yang sedang menunggu dengan penuh ghairah berundurnya Hosni Mubarak dari tampuk pemerintahan. Ia ditunggu bukan sahaja warga Mesir yang setiap hari berdemontrasi, tetapi juga warga dunia yang mengharapkan kerajaan demokrasi yang telus.

Sekalipun, kita mungkin antara yang sedang ghairah menunggu, hakikatnya sekalipun Hosni berundur, ia tidak mengubah apa-apa pun. Yang patut diubah ialah nafsu serakah manusia. Yang patut diubah ialah sikap tamak dan gila kuasa.

Kita telah memerhatikan semuanya. Pemimpin di mana-mana dunia pun, baik di Asia, Afrika dan banyak negara mundur - pemimpinnya datang dan pergi. Tetapi isu yang sama tetap juga muncul. Isu bagaimana saudara mara dan sahabat handai menguasai kekayaan negara. Isu bagaimana saudara mara dan sahabat handai tiba-tiba menjadi orang yang berkuasa. Tidak semena-mena mereka berada dalam senarai orang terkaya dunia. Ia berada di mana-mana sahaja.

Ketamakan manusia tidak mengenal batas geografi dan ideologi politik. Ia sama sahaja.

Sebab itu, dalam keterujaan kita membaca berita di Mesir, atau di Tunisia - percayalah ia tidak mengubah apa pun. Bentuk dan sosok manusia boleh berubah setiap tahun. Tetapi syaitan yang berkeliaran menggoda dan menghasut itu tetaplah objek yang sama.

Kita hanya mampu mengubah dunia dengan cara kita semua mengawal hawa nafsu dan serakah ketamakan.

Selamat datang!

3 Mereka telah Komen, Kutuk, Kritik
Reactions: 
Sejak akhir-akhir ini, ramai pelajar baru tahun pertama universiti datang ke Adelaide. Pastilah mereka ini orang bijak. Mereka juga tentu orang yang pandai. Tetapi belum tentu mereka orang yang bijak pandai.

Siapa orang yang bijak pandai?

Mereka juga seolah-olah menjadi anak-anak ikan yang sedang berenang di lautan luas. Banyak mata sedang memerhatikan mereka dari dasar laut. Banyak NGO dan persatuan melihat mereka manusia yang sangat sesuai untuk direkrutkan. Aku pun tidak begitu faham hal ini. Mengapa secara tiba-tiba mereka ini menjadi sasaran, sedangkan ketika di sekolah dulu, tidak ada orang pun yang ambil peduli.

Aku peduli.

Mereka juga lulus dengan begitu banyak peperiksaan di sekolah dan universiti. Tentulah mereka ini pandai dan cemerlang dibandingkan dengan banyak orang lain. Bagaimana pun, ada hal yang patut mereka ketahui. Dunia sekolah dan matrikulasi tidak sama dengan universiti. Universiti ialah sekolah pemikiran. Universiti ialah dunia orang dewasa, yang tidak pernah peduli dengan air mata.

Jangan merasa terlebih yakin. Kena berwaspada dan berusaha selalu. Titanic dan Chalengger hancur kerana simptom terlebih yakin.

Sikap juga perlu betul. Kemahiran matematik atau sains yang ada hanyalah alat. Kalau tidak hadir kuliah, atau selalu bertekak dengan pensyarah, ia tidak akan berguna juga.

Jangan juga cepat putus asa. Carilah orang yang betul untuk menolong anda. Banyak orang ingin menolong anda ketika anda tidak bermasalah. Tatkala masalah melanda anda, mereka akan meninggalkan anda begitu sahaja.

Ingat pesan ini. Jangan juga cepat lupa asal usul. Habis belajar, pulanglah ke Malaysia. Tidak mengapalah kalau gaji kecil sekalipun. Tidak mengapalah kalau banyak masalah di negara kita. Kita perlu memperbetulkannya. Kita dibayar oleh rakyat untuk membantu negara, bukan untuk mengumpul harta.

Sekalipun nanti bahasa Inggeris anda luar biasa hebatnya, jangan lupa bahawa kentut anda akan berbau petai juga akhirnya.

Aku tidak boleh menulis banyak. Kerana aku yang akan bercakap di hadapan mereka Sabtu ini.

Selamat datang!

Bagaimana manusia melihat manusia?

0 Mereka telah Komen, Kutuk, Kritik
Reactions: 
Setiap hari, apabila kita memerhatikan orang lain, termasuk mereka yang tidak dikenali, kita seolah-olahnya sudah boleh membaca perwatakan mereka. Seolah-olahnya kita tahu mereka ini manusia baik atau berhati buruk.

Kajian psikologi menemukan bahawa adakalanya orang luar mampu membaca perwatakan kita lebih baik dari apa yang kita sangkakan (penyelidik, baca Pronin, Kruger, Savitsky, & Ross, 2001; Vazire & Mehl, 2008). Sebab itulah, manusia ini adakalanya disifatkan seperti iceberg - yang sebahagiannya diketahui orang lain, dan sebahagiannya hanya kita yang ketahui. Tetapi, sejauh mana besarnya bahagian yang diketahui itu berbeza-beza dari seorang individu kepada orang lain.

Bagaimana pun, ada satu asas penting dalam hal ini. Kita mempunyai penilaian berbeza terhadap diri sendiri, berbanding menilai orang lain. Begitu juga dengan orang lain. Mereka menilai mereka dengan cara yang berbeza, berbanding apabila diminta menilai orang lain.

Kajian mendapati kita bias dalam menilai diri sendiri. Kita cenderung untuk menilai diri sendiri sebagai berubah-ubah mengikut keadaan, sebaliknya kita cenderung menilai orang lain sebagai bersifat tekal dalam apa keadaan sekalipun.

Misalnya, apabila kita bersifat cemas, kita akan berkata bahawa kita hanya cemas kerana diuji dengan ujian berat. Tetapi dalam waktu normal, kita tidak begitu. Sebaliknya, kalau kita menilai orang lain, kita akan berkata bahawa orang itu selalu sahaja bersifat cemas tidak kira masa.

Mengapa keadaan ini berlaku?

Ini diasaskan oleh beberapa faktor.

1) Ilusi positif - manusia cenderung untuk mempunyai ilusi positif terhadap diri sendiri. Misalnya kita tidak akan mati muda, walaupun kita tahu banyak orang lain yang mati muda. Kita juga tidak akan diserang kanser walaupun kita kuat merokok. Bagaimana pun, kalau diminta menilai orang lain yang merokok, kita cenderung berkata mereka akan diserang penyakit. Kita juga cenderung menilai kita sebagai orang baik, walaupun orang lain menilai kita sombong. Sebaliknya kita menilai orang lain sebagai sombong, walaupun orang itu menilai diri mereka baik.

2) Penolakan majmuk - Kita cenderung untuk tidak mahu berkawan dengan orang luar (walaupun orang luar mahu berkawan) kerana kita cenderung untuk menjangkakan bahawa mereka itu tidak berminat dengan persahabatan. Tetapi pada masa yang sama, kita pula berkata bahawa kita ini sebenarnya seorang yang ingin bersahabat, cuma terpaksa tidak memulakannya kerana kita bimbang akan ditolak.

Begitulah sebahagian dari bagaimana kita melihat dan menilai manusia.

Bersambung (kalau rajin).

Tuesday, 8 February 2011

Siapa sahabat anda - II

0 Mereka telah Komen, Kutuk, Kritik
Reactions: 
Siapakah kawan kita. Cuba anda hitung berapa banyak sahabat yang anda ada. Hitung pula musuh anda. Berapa banyak musuh yang anda miliki.

Sekiranya anda mempunyai Facebook (aku tidak ada) - lihat pula mereka yang dihubungkan dengan anda.

Apa yang anda pelajari?

Sahabat kepada sahabat anda boleh jadi sahabat anda juga. Musuh kepada sahabat anda berpotensi menjadi musuh anda pula. Sahabat kepada musuh anda besar kemungkinannya adalah musuh anda. Musuh kepada musuh anda mungkin ialah sahabat anda.

Sebab itulah dalam ruang lingkup hidup kita - kita biasanya menemui orang yang sama sahaja. Kerana banyak dari sahabat kita ialah sahabat kepada sahabat kita yang lain. Di kalangan mereka, mungkin tidak semuanya akrab. Tetapi mereka ialah sahabat kita.

Musuh kita - adakalanya bukanlah musuh sebenar kita. Kita mungkin tidak pernah bertemu dengan mereka sama sekali. Tetapi, mereka telah menjadi musuh kerana mereka tidak berpandangan sama dengan sahabat kita. Mereka mungkin telah menyakitkan hati sahabat kita.

Atas alasan itu - anda jangan sesekali membuat 'honar' atau 'spoil' dengan seseorang. Kerana dengan cara itu, anda bukan sahaja susah untuk mendapat rakan baru, anda juga mungkin mempunyai banyak musuh yang tidak anda ketahui.

Konsep persahabatan ini banyak dibincangkan dalam bidang psikologi sosial. Bagaimana pun, dengan kewujudan Facebook dan banyak aplikasi online, definisi sahabat nampaknya telah berubah. Mereka mungkin teman-teman yang selalu membaca blog kita. Mereka mungkin teman yang selalu memberi komen di Facebook kita. Semua ini adalah definisi sahabat yang baru.

Sebenarnya telah banyak kajian psikologi dilakukan mengenai persahabatan Facebook. Kalau aku rajin, aku akan menulisnya.



-----------------
Petikan tulisan novel aku hari ini.

'Setiap hari terbangun dari tidur, aku tahu bahawa aku sedang menuju kematian. Kematian sedang mengejarku. Aku takut', Muhsin cuba menegaskan falsafah hidupnya. 'Tidak, bagi aku, bingkas sahaja aku turun dari katil itu, aku sedang menghadapi kehidupan yang baru. Ada peluang baru yang sedang menanti. Kita perlu bersiap sedia Muhsin', Joe mencelah.

'Kau lihat bunga itu, dari putik ia berkembang. Itulah kehidupan kita', Joe menegakkan prinsipnya.

'Mengapa tidak engkau lihat bunga yang gugur'. Setiap hari ada bunga yang layu. Tidak ada siapa ambil peduli'. Muhsin tetap dengan pendiriannya.

"Kau terlalu obsess, Sin. Kau terperangkap dengan prinsip yang salah. Kau sudah menjadi manusia neorosis' - Joe cuba menenangkan Muhsin.

Celaka. Dia datang lagi. Kedua-dua mereka memerhatikan pemuda berbaju kemeja putih yang sedang turun dari kereta BMW hitam itu.

Monday, 7 February 2011

Bila pinanganku ditolak

2 Mereka telah Komen, Kutuk, Kritik
Reactions: 
Ingat hendak menulis hal bagaimana manusia melihat manusia, dan bagaimana caranya manusia mencari kawan.

Tetapi memandangkan aku ada email yang tertulis "Your paper has now been assessed, and I regret to say that we do not find it suitable for progression to the reviewing stage" dua jam setelah aku menghantarkan manuskrip, maka aku hentikan dulu menulis hal psikologi. Aku menulis perasaan orang yang jurnalnya ditolak dulu.

Bagaimana perasaannya kalau jurnal ditolak?

Ia sama seperti lamaran kita ditolak. Tetapi perasaan ini berbeza-beza.

Biar aku ceritakan dulu bagaimana proses menghantar jurnal. Sebaik sahaja makalah kita dihantar, orang pertama yang akan menilainya ialah ketua editor. Dia inilah yang akan memutuskan sama ada makalah kita patut dihantar kepada penilai atau tidak. Sekiranya dia gembira, kita lulus peringkat pertama. Kemudiannya baru penilai yang tidak dikenali akan membacanya pula. Kalau mereka juga gembira - dalam erti kata suara majoriti 2 dari 3 orang penilai, maka manuskrip kita akan diminta dibaiki dan dihantar lagi.

Begitulah sedikit sebanyak prosesnya.

Aku sudah banyak kali menghantar artikel ke jurnal. Ada yang ditolak, ada yang diterima. Pengalaman aku - ia bergantung kepada siapa yang membacanya, dan pengetahuan yang mereka ada. Ia bergantung juga kepada sekolah pemikiran masing-masing.

Semalam, aku menghantarkan satu manuskrip ke jurnal yang besar juga. Tetapi, aku dapat keputusan paling cepat kali ini. Cuma dua jam setelah menghantar makalah. Alasannya mudah sahaja. Kajian cross sectional.

Tetapi, kali ini aku tidaklah kecewa. Sebabnya aku cuma perlu menunggu dua jam sahaja untuk mengetahui jawapannya. Kertas aku yang terdahulu, terpaksa menunggu 3 bulan. Akhirnya ditolak. Sepanjang 3 bulan itu, aku berangan-angan. Seperti berangan-angan mengharapkan kasih anak dara setelah aku menghantar surat 3 bulan dulu.

Kali ini senang - aku baru sahaja hendak minta nombor telefon, dia terus jawab - saya sudah beranak 3. Jadi senang cerita.

Aku tidak putus asa. Aku perbaiki beberapa baris, aku kirimkan ke jurnal lain. Harapnya aku tidak perlu menunggu sehingga 3 bulan untuk merasai nikmatnya kecewa.

Ini sebahagian dari pengalaman mengaji PhD.

Friday, 4 February 2011

Siapa yang boleh jadi sahabat?

0 Mereka telah Komen, Kutuk, Kritik
Reactions: 
Bidang psikologi ialah bidang yang mengkaji tingkahlaku manusia. Dalam ayat asalnya - pengkajian jiwa.

Kita orang biasa juga, sebenarnya adalah ahli psikologi. Kita juga memerhati dan mengkaji gelagat manusia. Kita memerhatikan teman-teman kita. Kita membuat tafsiran mengenai orang lain. Kita bersahabat dan kita bermusuh kerana kita ada tafsiran sendiri mengenai manusia.

Setiap hari juga kita dipertemukan dengan orang lain yang belum kita kenali. Ada yang boleh menjadi sahabat kita, ada yang tidak. Sama ada kita yang tidak boleh menjadi sebahagian dari mereka, atau mereka tidak boleh menjadi sebahagian dari kita.

Bagaimana anda menilai orang lain?

Apakah kayu ukur yang anda gunakan sebelum anda merasakan sesorang itu patut dijadikan sahabat, atau tidak?

Nanti kita sambung. Kita bincang bagaimana manusia melihat manusia.

Thursday, 3 February 2011

Meminta budi, menolak budi

1 Mereka telah Komen, Kutuk, Kritik
Reactions: 
Kita selalu mendengar pepatah ini - orang berbudi kita berbahasa. Tetapi, ia hanya pepatah yang mungkin sudah patah bagi sesetengah orang.

Ada orang yang meminta budi orang, tapi caranya sangat janggal. Dia mengirimkan email meminta budi. Tapi caranya menulis tidak sesuai dengan hajatnya. Misalnya, 'datang ambil saya'.

Siapa kita meminta tolong dari orang lain tanpa memperkenalkan diri terlebih dahulu? Ingat, orang lain bukan balaci kita. Orang lain ialah manusia juga. Sesekali rendahkan diri sedikit sebelum meminta budi dari orang lain. Mungkin benar kita orang besar, ada banyak wang. Tetapi orang yang bakal menolong kita tidak peduli semua itu.

Mereka tidak meminta apa-apa. Mereka cuma mengharapkan sedikit pengenalan diri sebagai salam perkenalan. Kalau kita yang mengharapkan budi orang, tidak tahu etika hidup ini, maka lebih baik jangan meminta apa-apa dari orang lain. Dalam dunia ini, manusia seperti ini ada dalam kelompoknya sendiri. Mereka tidak layak berurusan dengan orang lain.

Ada pula orang, yang dihulurkan budi baik. Tetapi mereka ini menolaknya dengan cara yang teruk. Tidak menerima pertolongan orang tidak mengapa. Tetapi menolak dengan cara yang kasar dan sombong - menjadi anda sebagai orang yang menjadi perhatian. Bukan menjadi perhatian seperti Ariel Peter Pan naik mahkamah.

Orang menanti untuk melihat siapakah manusia yang pelik ini? Orang sedang menanti melihat orang yang tidak bijak meminta budi, tidak cerdik menolak budi.

Aku juga tentunya.

Nota penyelidikan untuk graduan

1 Mereka telah Komen, Kutuk, Kritik
Reactions: 
Tulisan ini mungkin hanya sesuai untuk pelajar

Sebaik sahaja pelajar kita memasuki tahun kepujian, atau mengikuti program siswazah, antara hal yang selalu berlegar dalam kepala ialah mencari tajuk penyelidikan dan membuat proposal.

Maka keluarlah pelbagai tajuk - misalnya, 'Punca stres di tempat kerja, perbandingan di antara orang Melayu dan orang Cina', atau 'Kesan latihan terhadap perkembangan sahsiah pelajar'. Semua ini adalah tajuk.

Memang - ia tajuk yang baik. Bagaimana pun ia tidak memadai.

Memang ia satu sumbangan. Bagaimana pun, ada definisi 'sumbangan' yang patut difahami. Nanti kita berkuliah hal ini.

Sebenarnya - tidaklah perlu lagi dikaji punca stres di tempat kerja - satu dunia telah mengetahui puncanya. Perbandingan di antara orang Melayu dan Cina juga tidaklah memberikan manfaat yang besar, sekalipun kita berkata kita melakukan sesuatu yang baru. Sebelum ini tidak ada perbandingan yang dibuat.

Kalaulah penemuan kita menemui ada perbezaan di antara orang Melayu dan Cina, maka apa boleh kita lakukan? Tidak ada apa yang boleh kita lakukan apabila ia melibatkan etnik. Ingin meminta Melayu menjadi Cina, dan Cina menjadi Melayu?

Sepuluh kali anda melakukan kajian mrncari punca stres, anda akan menemui jawapan yang sama. Lakukanlah di mana tempat pun, baik di Changlun atau di Kudat.

Kesan latihan juga selalu dibuat orang. Sebenarnya, memang satu dunia juga tahu kesan latihan akan menghasilkan natijah tertentu. Jadi mengapa hendak dikaji lagi. Tidak perlu mengulang hal yang telah dibuat orang lain - yang bukan lagi satu rahsia.

Menjadi masalah kita - bukan hanya pelajar muda yang berminat dengan tajuk-tajuk seperti ini, pensyarah yang menyelianya juga ada kecenderungan ini. Sebab itu, banyak kajian kita tidak mampu menerobos pintu penerbitan jurnal antarabangsa.

Kalau ia bukan sumbangan, apakah sebenarnya sumbangan?

Dalam dunia akademik - sumbangan ialah sesuatu kajian yang unik. Ia bukan pelik. Tetapi ia hasil pemikiran yang tajam. Setakat berfikir mencari punca orang Cina atau Melayu stres ia bukan sumbangan yang unik.

Misalnya dikatakan bahawa punca stres ialah penyelia yang garang. Kajian kita patut mencari punca kepada punca 'penyelia yang garang'. Kita juga mungkin akan menghubungkait dengan teori yang lain. Misalnya adakah punca penyelia yang garang itu disebabkan 'contagion effect' misalnya sebab isteri yang 'queen control' di rumah, atau suami yang bengis. Jadi, kajian ini bermula dari teori stres, kepada teori yang ada dalam psikologi sosial pula.

Menambah teori kepada teori inilah yang dikatakan sumbangan kepada dunia akademik.


Bagaimana pun, itu belum tentu ia kajian yang baik lagi. Sumbangan juga merujuk kepada metodologi - atau cara kita mendapatkan data. Setakat menghantar soalan selidik kepada responden - bukanlah metodologi yang unik. Kajian perlu dilakukan dengan bertanya juga 1. suami/isteri kepada penyelia - 2. kepada penyelia dan 3. orang bawah. Jadi dengan metodologi yang kompleks ini, tidaklah diperlukan lagi kita mencari apakah punca orang stres. Dengan hanya satu pembolehubah (penyelia yang garang) kita dapat mencari punca kepada punca, dan hasil kepada hasil.

Bertambah baik kalau kajian yang sama di ulang beberapa kali. Adakah punca waktu ini (penyelia yang garang) boleh meramal stres 6 bulan lagi?

Dengan hanya satu pembolehubah sahaja - kajian seumpama ini akan lebih bermakna dari melakukan seratus kajian mencari punca stres.

Sebab itu - kalau anda pelajar, sebelum memulakan kajian - antara perkara utama yang perlu anda buat ialah membaca buku dan jurnal terkini. Kita akan tahu bahawa dunia penyelidikan sudah berubah. Yang belum berubah ialah cara kita. Yang belum berubah ialah kita yang menyelia pelajar kita.

Keduanya - carilah penyelia yang baik. Baik bukan bermakna boleh minum kopi bersama. Baik bermakna dia tahu bagaimana merancang hala tuju kita. Baik juga bermakna menyelia kita dengan tajuk yang baik, dan bukan dengan tajuk yang mudah.

Kesimpulan

Mencari punca, atau cuba membandingkan di antara dua kumpulan sudah tidak relevan lagi di zaman ini. Ia samalah seperti ingin membandingkan ayam dan itik. Cuma kajian kita mungkin menyumbangkan sesuatu kalau kita berfikir mengubahsuai genetik ayam agar dia tahu berenang.

Wednesday, 2 February 2011

Kalau jatuh, cuba lagi.

1 Mereka telah Komen, Kutuk, Kritik
Reactions: 
Dalam hidup ini, ada banyak berita.

Ini boleh jadi berita lawak. Boleh jadi berita sedih. Ia gabungan emosi manusia - cemas, resah dan gelisah. Hidup ini perlu kuat berusaha. Sekali jatuh, jangan kecewa. Bangun dan usaha lagi. Walaupun tidak semua usaha itu tangga kejayaan.

Klik video ini.

Apa khabar pelajar kita?

2 Mereka telah Komen, Kutuk, Kritik
Reactions: 
Apa khabar Hosni Mobarak di Mesir?

Sebenarnya aku tidaklah kisahkan sangat dengan apa yang sedang difikirkan oleh pemimpin nombor satu Mesir ketika ini. Aku lebih kisahkan teman-teman pelajar Malaysia di sana. Kebanyakan mereka seperti aku. Mereka bukan orang kaya. Ada yang mungkin hanya ada wang sekadar sarapan pagi bermimpikan makan malam.

Dalam keadaan serba kelam kabut, para banduan meloloskan diri - para penyamun dan perompak mengambil peluang, ia lagi menakutkan. Makan apa mereka sekarang ini? Masihkah ada kedai yang dibuka untuk mereka membeli makanan. Selamatkah kehidupan mereka. Talian internet telah diputuskan. Ia menyelamatkan satu pihak yang sedikit, merosakkan orang kecil yang banyak. Bagaimana mereka boleh mengirimkan berita kalau ada sesuatu yang buruk terjadi.

Demontrasi dan kemarahan rakyat mungkin ada kesannya dalam memulihkan sistem demokrasi. Tetapi, demontrasi dan kemarahan memerlukan korban. Korban ini biasanya orang seperti kita. Kita boleh sahaja jadi korban peragut di jalanan. Jadi korban muncung senapang penjaga kuasa. Jadi korban belantan para penguatkuasa undang-undang dalam keadaan huru hara.

Orang kecil seperti pelajar kita itu - mereka tidak ada 'Special One' yang boleh melarikan mereka keluar. Mereka tidak ada body guard berbadan sasa yang akan menepis segara ancaman bahaya. Mereka juga tidak ada saudara mara untuk menumpang menyembunyikan mereka. Kasihan mereka. Mereka mendapat pelajaran yang baik - walaupun pahit - tatkala belajar di luar negara.

Di Australia - beberapa minggu dulu teman-teman pelajar kita di Brisbane juga ditimpa musibah banjir besar. Walaupun tidaklah mendengar berita kematian, tetapi ia memang satu kesusahan yang tidak boleh kita gambarkan. Mungkin ada kertas soal selidik yang di bawa air. Ada juga yang mungkin komputernya rosaknya, dan datanya belum sempat dipindahkan. Semua ini adalah cerita tidak indah di luar negara.

Sehari lagi - khabarnya ribut taufan Cyclon Yasi akan melanda di Queensland hari khamis ini. Ia ribut besar - penduduk yang berada dalam kawasan liputan ribut sudah diminta berpindah. Tidaklah tahu sama ada pelajar kita ada di sana atau tidak.

Belajar di luar negara - ia adakalanya durian runtuh yang isinya sedap dimakan tetapi kulitnya tetap tajam menikam.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails