Yang Ikut

Thursday, 22 December 2011

Stress dan kesihatan

Reactions: 
NOTA: Sekiranya ada pembaca wanita di blog ini, khususnya mereka yang berkerja, yang mengalami masalah seperti di bawah/atau seumpamanya, termasuk juga kesan psikologikal lain (i.e. kemurungan etc) sila hubungi saya di fakirfakir#gmaildotcom. Saya akan meminta pelajar saya menemuramah anda, dan ia sebagai sebahagian dari preliminary research yang sedang kami lakukan.


Saya tertarik dengan dua komen, kisah benar yang dialami sendiri oleh pembaca. Pn Norhayati, seorang pembaca blog dalam komennya:

"Salam Sdr, Saya tertarik tentang kajian mengenai tekanan kerja. Tekanan kerja telah memberikan impak kesihatan juga kepada saya . 3 bulan lepas saya telah menjalani pembedahan membuang fibroid iaitu ketumbuhan dalam rahim dan bercuti sebulan. Apa yang ingin saya bawa, ada kenyataan yang mengatakan , wanita berkerjaya lebih mudah diserang fibriod dan fibroid telah menjadi sinonim dengan wanita kerana melakukan tugas yang sepatutnya dilakukan oleh orang lelaki. Hormon di dalam badan bercelaru dan kesannya jadilah fibroid.

Bagi kes saya... saya akui saya amat tertekan dengan bebanan kerja yang melampau. Persekitaran pejabat yang tidak cukup kakitangan dan terpaksa memenuhi keperluan atasan serta organisasi begitu menekan. Sebagai pekerja yang "saya yang menurut perintah" perkara ini tidak dapat dielakkan. Cuma cadangan saya , boleh juga buat kajian dalam kalangan kakitangan kerajaan yang terpaksa melalui formaliti dan redtape ,sejauhmanakah tekanan kerja mempengaruhi kesihatan mereka hingga menjejaskan prestasi dan produktiviti juga".

Seorang lagi pembaca yang lain, Dilla dalam komennya:
"Saya juga mempunyai masalah yang sama seperti Pn Norhayati. Tekanan kerja telah mempengaruhi keseimbangan hormon saya sehingga timbulnya masalah cyst di dalam rahim & ovari(juga ketumbuhan seperti fibroid)... bukan sekali, tetapi 2 kali. Saya telah pun menjalani dua kali pembedahan pada 2003 dan 2007. Kebanyakan kes masalah kesihatan seperti ini timbul kepada wanita bekerja sahaja. Sewajarnya hal sebegini diberi perhatian serius."

Apakah yang sebenarnya sedang berlaku apabila manusia dilanda stres? Kadang-kadang kita tidak sedar pun kita sedang mengalami keletihan emosi, kemurungan atau simptom kesihatan yang lain. Kita harungi juga kehidupan yang sibuk. Terus berkejar ke sana sini.

Sebab itu, kita kadang-kadang terkejut ada yang tiba-tiba diserang heart attack atau darah tinggi. Ada yang terbabas di jalan raya. Ada yang jatuh di bilik air.

Stres, selalu mengundang parah. Stres ada kaitannya dengan kesihatan dan jangka hayat kita.

Nanti kita bincang. Ini baru permulaan.

2 comments:

jedi said...

wah...tajuk yg menarik utk dikupas..akan ku tunggu entri tersebut...

norhayati said...

Salam Dr,

terima kasih di atas perhatian dan respond Dr di atas masalah kami

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails