Yang Ikut

Saturday, 31 December 2011

Selamat datang 2012

Reactions: 
Tahun 2011 menutup tirainya.

Terima kasih kepada mereka yang membaca blog ini. Semoga ada manfaat daripadanya, sekalipun ada juga hal-hal yang mungkin tidak begitu relevan dengan anda.

Tahun 2011 ini banyak peristiwa penting yang berlaku dalam hidup aku. Antara kejayaan yang mungkin dianggap besar bagi orang seperti aku ialah apabila aku berjaya lulus PhD. Tidak semua orang boleh mendapat PhD. Bukan kerana PhD itu sesuatu yang luarbiasa, tetapi punca utamanya ialah halangan-halangan lain - termasuklah penyeliaan, kesihatan, sokongan keluarga, rakan-rakan yang bermanfaat dan banyak lagi. Bagi setiap orang, mendapat PhD sebenarnya hanyalah satu takdir dan anugerah sahaja.

Aku juga dijemput untuk menjadi Ad-Hoc reviewer untuk jurnal antarabangsa - yang aku anggap hal yang baik juga. Tidak semua orang berpeluang untuk menulis dan menerbitkan jurnal, apatah lagi menjadi reviewer. Hampir semua 6 jurnal yang aku tulis juga sudah terbit sepenuhnya.

Tahun 2011 juga, aku dijemput untuk memberi talk 'The Story of Job Stress: Malaysia experience' dalam satu seminar di University of South Australia. Aku juga diberi kesempatan untuk mengadakan bengkel menulis dan membaca jurnal untuk sahabat di Adelaide. Banyak daripada mereka ialah pensyarah kita.

Semua ini ialah hal yang baik. Sekarang ini, aku ada kumpulan pelajar sendiri dalam topik penulisan akademik. Awal tahun 2012 nanti, aku akan mengendalikan bengkel penulisan selama 5 hari berturut-turut. Ia bagi membantu pelajar kita yang aku dapati ada idea, tetapi tidak tahu bagaimana untuk menulisnya.

Tahun 2011 ialah tahun terakhir aku berada di bumi Adelaide. Banyak kenangan manis. Antara yang terbesar ialah berpeluang bertemu dengan banyak sahabat baru. Terima kasih untuk semua mereka yang banyak menolong atas kapasiti dan kemampuan masing-masing.

Tahun 2012 akan menjelang. Kalau aku ada waktu, aku akan tetap menulis. Tidak ada apa yang berubah dalam hidup aku, selain usia yang semakin meningkat.

Semalam, aku bertanya anak aku yang baru berusia 6 tahun - 'Man, macam mana kalau ayah mati, siapa nak jaga Man?' Anakku menjawab - 'Ayah jangan la makan banyak. Bila ayah makan banyak, nanti ayah akan kian besar dan tua. Nanti ayah mati'.

Begitulah konsep kitar hidup. Semakin anak kita membesar, kita sebenarnya kian tua. Tahun berubah. Usia bertambah.

Moga kita menjadi manusia yang bijaksana.

Selamat datang 2012.

2 comments:

jedi said...

Tahniah Dr. Saya tetap akan terus kunjung ke sini. Byk manafaat dan pekara baru yg sy pelajari.

zarch said...

Semalam, aku bertanya anak aku yang baru berusia 6 tahun - 'Man, macam mana kalau ayah mati, siapa nak jaga Man?' Anakku menjawab - 'Ayah jangan la makan banyak. Bila ayah makan banyak, nanti ayah akan kian besar dan tua. Nanti ayah mati'.

He..he, pernah sekali tu, saya dengar seseorang berlawak, siapa kuat makan, maka rezekinya cepat berkurangan dan cepat ajalnya, kerana ajal datang bila tiada langsung rezeki yang tinggal...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails