Yang Ikut

Tuesday, 6 December 2011

Saya tahu mereka tidak tahu saya

Reactions: 
Petang tadi, saya didatangi dua pelajar dari Universiti Malaysia Sarawak untuk berbincang hal proposal mereka. Seorangnya pelajar PhD dan seorang lagi pelajar sarjana. Kedua-duanya bukanlah pelajar saya. Seorangnya ialah pelajar yang diselia teman baik saya semasa belajar di Australia dulu, dan seorang lagi pelajar yang diselia oleh seorang teman saya semasa belajar sarjana di UKM dahulu. Saya pasti, seorang lagi teman saya itu tidak tahu pun kewujudan saya dalam dunia akademik kerana mereka terlebih dahulu menjadi pensyarah, sedangkan saya sudah berpindah randah di banyak organisasi.

Seperti biasa, kebanyakan pelajar akan cuba bersifat formal. Mereka menyapa saya dengan panggilan Dr. Saya beritahu mereka, saya tidak suka disapa dengan Dr. Bagi saya, biarlah gelar 'Dr' hanya menjadi gelar saya dalam urusan rasmi surat menyurat. Selebihnya, saya hanya menjadi seperti saya juga.

Saya meminta mereka melukiskan model kajian. Saya hanya mendengar apa masalah mereka. Sesekali saya menyampuk.

Apakah isu pelajar ini. Isu utama mereka, seperti kebanyakan pelajar lepasan ijazah lain ialah mencari persoalan kajian, dan apakah topik yang ingin dikaji.

Ia sudah menjadi isu sejagat bagi kebanyakan pelajar.

Mengapa isu seumpama ini timbul. Saya rasa pokok utama ialah kita kurang terdedah dengan pembacaan dan pengetahuan yang mencukupi. Kita tidak dapat lari dari berfikir di luar kotak kerana akal kita tidak mampu menerobos ke ruang yang lain.

Isu lain yang selalu timbul ialah kerana kita bimbang dengan tajuk kajian. Saya katakan kepada salah seorang pelajar tadi, jangan bimbangkan dengan tajuk. Tulis dan siapkan proposal dahulu. Kalau kita berfikir dengan tajuk dahulu, ia akan menghalang otak kita berfikir lebih jauh. Masa akan digunakan untuk berfikir di sepanjang tajuk itu sahaja.

Isu yang lain ialah kita berfikir siapa yang akan menjadi sampel kajian dahulu. Akhirnya, kita cuba hanya mencari pembolehubah yang berlingkar di sebalik subjek kajian. Cara terbaik ialah mendapatkan model kajian dahulu. Model kajian yang baik dapat digunakan untuk semua jenis subjek kajian. Tetapi, kalau kita berfikir subjek dahulu, fikiran kita akan menjadi sempit.

Saya memberikan mereka sedikit kuliah berkaitan 'job design' dan 'job characteristics'. Saya harap mereka faham asal usul teori dan ini akan memudahkan mereka melakukan kajian dengan lebih baik.

Seperti biasa, saya percaya bahawa kajian longitudinal yang digabungkan dengan metod multi-level adalah cara yang terbaik untuk menjadi pelajar lepasan ijazah. Sekurang-kurangnya kita dapat lari dari tradisi lama penyelidikan yang akan menyusahkan kajian kita diterbitkan di jurnal antarabangsa yang baik.

Saya pasti kedua-dua mereka itu tidak tahu bahawa mereka sedang berbincang dengan FakirFikir, kerana mereka bukanlah pembaca blog saya!

Selamat menempuh dunia penyelidikan saya ucapkan.

2 comments:

ismadiyusuf said...

saya hanya kenal tuan melalui alam maya, tapi secara bersemuka belum lagi...adakah ini satu fenomena baru? tak kenal maka tak cinta?

jemari ameera said...

Students tu dari fakulti sains kognitif dan pembangunan manusia, UNIMAS?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails