Yang Ikut

Thursday, 1 December 2011

Rock the World anakku!

Reactions: 
Setiap kali memasuki kelas, akan ada pelajar bertanya tip soalan peperiksaan. Aku hanya boleh menjawab, nanti dalam dewan peperiksaan saya beri.

Sebenarnya, kebimbangan pelajar mengenai peperiksaan sudah menjadi budaya kita. Budaya kita telah menilai manusia berdasarkan siapa yang paling tinggi markahnya. Tidak faham atau tidak tahu sesuatu perkara tidak mengapa, asalkan markah peperiksaannya tinggi.

Dunia hari ini hanya mencari manusia yang mahu jadi pengurus. Bukan manusia yang hebat. Manusia yang mempunyai markah tinggi dianggap ada peluang menjadi pekerja yang baik.

Aku selalu tidak bersetuju dengan tanggapan ini. Bagi aku, kita hanya perlu makan untuk tidak lapar. Kita tidak perlu makan untuk kenyang.

Begitu juga belajar. Kita sepatutnya belajar hanya untuk tidak menjadi bodoh. Kita tidak perlu belajar untuk menjadi pandai.

Hakikat untuk menjadi pandai ini unik sesetengah manusia sahaja. Tidak semua orang akan berpeluang menjadi sangat pandai, sekalipun usahanya banyak.

Tetapi usaha itulah yang kita mahukan. Bukan kepandaian itu.

Banyak orang yang berjaya bukan kerana pandai. Banyak orang berjaya kerana usahanya banyak.

Aku selalu mengharapkan aku mampu melahirkan pelajar yang berjaya, sekalipun tidak pandai. Aku tidak mampu mengajar orang menjadi pandai. Kerana kepandaian itu sesuatu yang bersifat semulajadi.

Sebab itu - aku selalu berangan-angan, sebahagian daripada pelajar aku akan menjadi orang luar biasa. Bukan luarbiasa pandai, tetapi luarbiasa dalam bidang mereka.

Kalau mereka menjadi guru, jadilah guru yang berjaya. Kalau menjadi pengurus, jadilah pengurus yang berjaya. Itu lebih baik daripada pandai, tetapi tidak berjaya.

Tetapi, angan-anganku yang paling besar - aku mahu sebahagian daripada mereka menjadi penyelidik yang baik. Asas kepada kehidupan di dunia ini bermula dengan penyelidikan yang baik. Dengan satu penyelidikan, kita mungkin telah membantu manusia di seluruh dunia untuk terus hidup. Ia mungkin jihad paling besar. Kita mungkin tidak sedar mengenainya.

Siapa penyelidik yang baik? Bagaimana menjadi penyelidik yang baik. Bagaimana mereka boleh rock the world?

Nanti kita sambung.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails