Yang Ikut

Wednesday, 7 December 2011

Hari ini aku menulis

Reactions: 
Aku baru sahaja menyiapkan satu proposal untuk memohon grant penyelidikan. Ia kajian untuk mencari sebab kenapa ada ahli akademik yang banyak menghasilkan kajian, dan ada yang tidak. Bagaimana pula situasi stress mereka?

Adakah ini disebabkan oleh climate tertentu yang wujud dalam organisasi?

Cuma memandangkan aku hanya diberikan notis yang sangat pendek - cuma tujuh hari, maka aku tidak mampu menyediakan proposal yang sempurna. Aku hanya sekadar mampu untuk menulis apa yang ada di dalam benak sahaja. Itu pun, aku cuma boleh memulakan tulisan aku pagi tadi. Diselang seli dengan beberapa hal sibuk orang akademik. Mengajar, berjumpa pelajar, dan menghisap rokok.

Tidak pasti berapa banyak rokok yang aku hisap hari ini. Itu di kawasan yang dilarang merokok. Aku tidak boleh menulis dengan cepat kalau puntung rokok tidak melekat di hujung bibir. Itu tabiat yang bahaya. Doakan aku berhenti merokok agar umur aku lebih panjang.

Tetapi, hari ini sahaja aku menulis 3,500 patah perkataan. Setelah siap, aku emailkan tulisan aku itu kepada seorang editor bahasa Inggeris di Australia. Pastilah, aku akan membayarnya pula.

Ia harga untuk kebodohan bahasa Inggeris. Aku hanya cepat menulis, tetapi aku abaikan semua tatabahasa. Kalau aku mengambil kira semua aspek tatabahasa, aku tidak akan cepat menulis.

2 comments:

alfindani said...

Salaam.

Semoga Allah mudahkan tuan berenti merokok.

Err, merokok utk kekal slim kah? :)

Dr. Ben said...

part nak dapat geran tu = tahniah
part kena hisap rokok tulis proposal = takziah

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails