Yang Ikut

Thursday, 1 December 2011

Bila aku sibuk

Reactions: 
Sudah beberapa hari aku tidak menulis. Sebenarnya dunia akademik kini walaupun kelihatannya agak santai, hakikatnya ia satu pekerjaan yang banyak tekanan. Kami tidak hanya perlu mengajar, kami juga perlu melakukan kajian. Kami tidak hanya perlu membaca, tetapi perlu juga menulis.

Tidak seperti banyak pekerjaan lain, pekerjaan ahli akademik pula lebih banyak bersifat individu. Kami tidak berkerja secara berkumpulan seperti banyak pekerjaan lain. Hanya sesekali kami berkerja secara berkumpulan, misalnya dalam melaksanakan projek kajian. Itu pun sebenarnya secara bersendirian juga.

Kini, tuntutan ahli akademik bukan hanya di dalam kelas. Tuntutan yang lebih besar ialah mendapatkan dana penyelidikan dari luar. Tuntutan lain termasuk menyelia pelajar pasca siswazah. Bagi sesetengah ahli akademik, keperluan menulis di jurnal ISI merupakan satu tuntutan pekerjaan yang sangat membebankan. Bagi sesetengah orang, mereka pula diseliratkan dengan masalah yang lain pula - bahasa Inggeris, statistik, metodologi dan bermacam lagi. Ini menjadi beban pengetahuan yang lain pula.

Setiap universiti, ada ragam polisi yang berbeza. Ada cara dan bentuk tekanan yang berbeza.

Kami berhadapan masalah ini sendiri, dan menyelesaikannya sendiri. Tidak ada banyak teman untuk diceritakan.

Bagaimana aku?

Aku mungkin tidak begitu tertekan - kerana tekanan kerja adalah topik pekerjaan aku. Sekurang-kurangnya, aku ada anda semua untuk menceritakan masalah yang aku hadapi.

Aku cuma bertambah sibuk menyiapkan proposal untuk mendapatkan geran penyelidikan. Stress ahli akademik ini menjadi tajuk pilihan aku yang terbaru.

Seperti biasa, kami manusia yang bersendirian. Kami memasuki bilik kecil kami dan menyelesaikannya sendiri.


Tidak ada siapa yang tahu. Tidak ada siapa yang akan ambil tahu.

2 comments:

Dr. Ben said...

sibuk? kah kah kah...

orang paling merasai kesibukan aku selepas dapat title PhD --> wife

mulan said...

Tambah sikit:
Kalau ada yang tahu pun, mereka akan buat tak tahu...lama lama kita dah jadi malas nak beritahu

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails