Yang Ikut

Thursday, 17 November 2011

Kenapa aku menghilang?

Reactions: 
Sudah banyak hari selepas Hari Raya AidilAdha, aku tidak menulis. Banyak sebab yang tidak jelas. Pertamanya aku lebih banyak demam dari normal. Isteri aku pula mendapat satu projek catering untuk 'family day' untuk sebuah syarikat - jadi aku terusung sama menjadi manusia sibuk berulang alik ke Pasar Borong Serdang. Terima kasih Sdr Ajaq kerana meminjamkan aku van Unser.

Mutakhir ini pula, aku mendapat seorang pelajar PhD. Orang muda biasanya banyak ideanya. Semangat masih keras membatu. Aku juga gembira dengan anak-anak muda seperti ini - tidak kiralah apa bangsanya.

Tetapi, aku sedang cuba mengubah trend penyeliaan. Aku meminta orang luar menjadi penyelia kedua. Tidak lain, tentulah bekas penyelia aku di Australia dulu. Seperti biasa, dia akan bersetuju. Pada masa depan, aku rasa inilah antara gaya baru penyeliaan yang cuba aku terapkan. Sekurang-kurangnya, kajian kita tidak akan lagi bersifat 'lokal' atau 'syok sendiri'.

Di masa depan, aku rasa inilah antara kaedah yang baik kalau kita teringin untuk menjadi universiti bertaraf dunia. Kita boleh memberi peluang pelajar kita menulis bersama sarjana dari luar yang ada kepakaran dalam satu-satu bidang. Walaupun tidak semua hal yang mereka tahu, tetapi mereka ada kelebihan yang boleh dikongsi.

Sesiapa yang berhajat untuk membuat PhD dengan cara ini, contact aku.

Di peringkat universiti aku di sini, aku tidak pasti sama ada mereka bersedia atau tidak dengan cara ini. Aku perlu menulis surat dulu memberikan alasan.

Beberapa hari dulu, aku cuba mengubah format peperiksaan. Aku cuba menjalankan peperiksaan berasaskan menjalankan analisis menggunakan perisian di dalam bilik makmal. Maksudnya pelajar perlu menjawabnya dengan menganalisis terus menggunakan komputer berdasarkan soalan yang disediakan.

Percubaan aku ditolak kerana format universiti masih berkisar 'pen' dan 'kertas'. Tidak mengapa, aku akan mencuba lagi di masa depan. Alasan aku mudah sahaja, penyelidik hari ini menyelesaikan masalah statistik di depan komputer, dan bukan lagi di atas kertas.

Beberapa hari lepas, aku cuba mengajar NviVo. Malangnya, ada masalah teknikal software dan kelas perlu dibatalkan. Aku selalu frust dengan hal semacam ini.

Sebenarnya kesibukan aku masih seperti biasa. Setiap Jumaat, aku masih ada meeting dengan penyelia aku di Australia melalui telefon.

1 comment:

Dr. Ben said...

Good to hear on this. All the best. Projek sekolah apa cerita dah... aku pun dah naik sibuk.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails