Yang Ikut

Sunday, 20 November 2011

Apakah proposal kajian?

Reactions: 
Hari ini aku menulis hal yang tidak semuanya relevan untuk pembaca. Ia mungkin hanya sesuai untuk pelajar.

Proposal kajian sangat ditakuti oleh pelajar. Apatah lagi pelajar tahun akhir yang sebelumnya tidak terbiasa dengan penyelidikan. Sebenarnya bukan hanya pelajar tahun akhir, pelajar yang ingin membuat PhD juga bimbang dengan proposal kajian.

Hakikatnya, proposal hanyalah cadangan sahaja. Ia akan berubah sedikit, atau berubah seluruhnya setelah anda melakukan kajian lapangan.

Apakah pokok utama proposal kajian. Orang sangkakan tajuk yang hebat dan menggerunkan.

Sebenarnya tidak. Kita bukan mahu anugerah Nobel. Kita hanya mahukan topik kajian sahaja.

Perkara pertama yang patut dilihat ialah apakah 'gap' atau kelompangan kajian. Kajian bermula dengan kajian-kajian lalu, atau apa yang pernah dihuraikan penyelidik lain berdasarkan teori tertentu.

Apa yang belum dilihat dari perspektif teori atau kajian lalu itulah yang dikatakan 'gap'. Itulah yang ingin kita lakukan kajian.

Setiap kali pelajar datang bertemu dengan penyelianya, walaupun pelajar mungkin akan menghuraikan pelbagai masalah untuk mendapatkan tajuk yang sesuai, hakikatnya penyelia sudah tahu apakah 'gap' bagi kajian yang akan dilakukan oleh pelajar. Ini khususnya bagi hal yang dikuasai oleh seseorang ahli akademik.

Kalau penyelia sudah mengetahuinya, mengapa mereka tidak memberitahu pelajar? Bukankah tugas pensyarah itu membantu pelajar?

Sebenarnya itulah sebahagian proses pembelajaran. Proses mencari tajuk dan maklumat itulah yang membentuk tradisi ilmu di kalangan mahasiswa. Proses itu melibatkan pemikiran, kemahiran menaakul dan ketahanan emosi. Inilah yang sebenarnya cuba dibentuk dalam penyelidikan. Itulah sebabnya mereka yang masuk universiti sepatutnya berbeza dengan mereka yang tidak.

Bukan ijazah yang kita cari. Keupayaan menjadi manusia berfikir itulah yang kita mahukan.

Jadi, apakah yang dikatakan proposal penyelidikan.

Ia hanya nota mengajar anda berfikir.

Itupun kalau anda merasakan anda pelajar universiti yang luarbiasa.

2 comments:

MFTAQIYUDDIN said...

Assalamualaikum

Saya pun pening kepala berkaitan proposal ini. Idea sudah ada cuma mencari justifikasi.

jedi said...

masa belajar dulu cukup takut ngan lecturer...heheheh

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails