Yang Ikut

Monday, 22 August 2011

Tahap hidup manusia

Reactions: 
Ini adalah pandangan aku sendiri. Tiada kaitan dengan sebarang teori dalam ilmu psikologi.

Cuma sesekali kita renungkan usia kita. Pada hemat aku, kita hanya mempunyai 4 tahap kitaran usia yang setiap tahapnya mengambil masa 15 tahun. Mengapa 15 tahun? Sebab 15 tahun itu sebenarnya sekejap sahaja. Anda yang membaca blog ini sudah pun menghabiskan lebih 15 tahun hidup sebagai manusia. Bila kita membelek album gambar lama, seperti baru semalam sahaja kita berada di bangku sekolah. Kita masih ingat lagi semua muka manusia di sebelah kita. Cuba bandingkan pula wajah mereka sekarang. Semuanya sudah menjadi manusia lain.

Usia di antara lahir -15 tahun.
Usia 15 tahun ialah bermulanya zaman anak remaja. Untuk mencapai ke usia 15 tahun, ia terasa begitu panjang. Mungkin sebab usia kita yang masih kecil, kita tidak boleh bergerak begitu jauh. Kesibukan kita hanya sekadar bermain. Banyak daripada kehidupan kita bergantung dengan apa yang ditetapkan oleh ibubapa kita. Ini zaman paling indah. Ini zaman paling meriangkan. Ia tidak akan dapat kita ulang lagi. Inilah juga usianya yang membuka kita dengan pintu kejahatan dan kebaikan. Inilah masanya kita belajar merokok dan memulakan aktiviti nakal.

Usia 15 tahun -30 tahun.
Sebahagian dari usia ini dirasakan begitu cepat. Bayangkan, setelah sahaja tamat PMR, tiba-tiba kita akan mengambil pula SPM. Kemudiannya kalau kita berjaya, kita akan memasuki universiti. Kalau tidak, kita kemudiannya akan memasuki alam pekerjaan. Kita juga mula berkahwin. Mula bercinta. Mula sibuk dengan rutin dunia. Masa inilah kita memulakan kisah hidup sebagai manusia. Ada yang mula mendapat anak.Sesekali sesak dengan masalah kewangan. Bertukar kerja beberapa kali. Ada yang dibuang kerja. Kita mula hidup sendiri. Tiada lagi keluarga yang menghulurkan wang kepada kita seperti dulu. Kitalah yang membantu keluarga. Ini menjadikan masa kita semakin cepat, semakin tidak dirasa.

Usia 30 tahun ke 45 tahun.
Ini usia yang paling pantas berlalu. Sebaik sahaja anda memasuki usia 30 tahun, terasa masa seperti cepat berjalan. Kita mula terasa kita semakin tua. Kita tidak boleh merasa kita berusia 20-an lagi. Kita bukan anak remaja lagi. Anak-anak kita semakin membesar. Mereka mula bersekolah menengah atau ke universiti. Kita perlu berkerja lebih kuat bagi menyara kehidupan keluarga. Masa ini lebih pantas dari tahap sebelumnya. Rambut kian beruban. Gigi patah satu demi satu. Pinggang mula sakit. Berjalan sedikit terasa kepenatan. Melihat wajah di cermin, kita tahu kedutan wajah itu menghilangkan usia silam kita. Kalau kita masih merasa kita masih muda seperti sebelumnya, berwaspadalah. Kalau kita rasa banyak lagi membuat dosa, berusahalah untuk berubah. Kerana tahap di depan kita akan lebih pantas berlalu.

Usia 45-60 tahun.
Selepas usia ini, kita mula menghitung hari berpencen. Hutang masih menimbun. Anak mula meninggalkan kita dan membina keluarga mereka sendiri. Kita tidak ada apa-apa lagi. Kita mula kehilangan kawan-kawan bersuka ria. Kita mula kehilangan banyak orang yang rapat dalam hidup kita. Kesepian itu mula menjadi sahabat baik kita. Kita sesekali mengenang masa silam yang telah kita tinggalkan. Mengenang semula kekasih lama yang meninggalkan kita. Untung-untung kalau anak kita berjaya, kita merasa gembira. Kalau mereka dilanda masalah, usia kita semakin menyesakkan. Tambahan pula kalau hidup kita masih kais pagi makan pagi.

Umur 60 tahun ke atas.
Untung-untung kalau kita masih hidup lagi. Usia ini hanya bonus sahaja.

Anda di tahap mana sekarang? Aku sudah melewati dua tahap. Hanya ada satu tahap sahaja lagi. Moga aku menjadi manusia. Selamat malam semua. Suka atau tidak, kita akan melalui semua tahap ini dengan cepat sekali.


3 comments:

Dr. Ben said...

projek camana bro? Dah tak sabar ni.

ajaq said...

aku akan melepasi tahap ketiga tahun depan bro..waduh

alfindani said...

Saya baru dua tahun berada di tahap ketiga. Memang pantas sekali.

Berlumba dengan masa mempersiapkan diri untuk menjadi 'seseorang' sebelum 40. :)

***
p/s: menunggu-nunggu sambungan entry "membenih budaya ilmu". Wslm.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails