Yang Ikut

Friday, 19 August 2011

Lima hari lagi

Reactions: 
Ingat nak ulas rungutan Kak Intan - pensyarah warga intan mengenai beban kerja pensyarah Malaysia. Ini cerita yang orang luar universiti jarang tahu. Orang jarang tahu hal ahli akademik yang sibuk dengan susun kerusi meja, mesyuarat sana sini - dari pagi sampai ke malam, politik pejabat - tikam belakang puji di depan. Ini semua hal-hal bukan akademik yang jarang anda dengar. Ia tidak diterbitkan di mana-mana jurnal ISI atau tidak.


Kita sambung cerita sibuk aku pula.


Sudah banyak hari sebenarnya dunia aku ini tidak lagi sempat melihat jam. Ini adalah minggu terakhir aku menjadi pelajar tua. Ada 5 hari sebelum aku menghantar tesis. Ia menutup cerita pengajian aku. Sama ada ia sempurna atau tidak, ia akan dinilai orang lain. Sama ada aku stres atau tidak, aku tidak begitu pasti. Aku sudah bosan sebenarnya. Aku tidak berapa kisah sangat lagi.


25 Ogos ini, aku patut menghantar tesis aku. Itu cerita penamat.


Selepas itu, aku tidak tahu sibuk apa lagi yang akan datang bertandang. 2hb September - aku dijemput membentangkan kajian aku dalam satu seminar. Entah apa patut aku cakap selama satu jam seorang diri. Kalau dalam bahasa Melayu - aku mungkin boleh bergebang dari pagi sampai ke malam. Ini dalam bahasa Inggeris - di depannya warga akademik Australia yang tidak faham Melayu dan juga Siam.

5 haribulan September aku balik Malaysia, meninggalkan musim sejuk Australia ke dalam haba panas meruap politik tanahair.

Tunggu aku Malaysia.












1 comment:

Dr. Ben said...

welcome back bro!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails