Yang Ikut

Monday, 11 July 2011

Update ringkas - Edisi Malaysia

Reactions: 
Beberapa hari di Malaysia. Jalan sesak, panas dan kacau bilau politik membingitkan telinga. Tidak sempat aku update apa yang berlaku. Terlalu sibuk. Turun di Kuala Lumpur. Memandu kereta di celah lorong jalan dan lebuhraya memang menghabiskan wang. Oh tidak. Kereta pick-up yang aku pinjam sudah diisi minyak penuh, dan diberi pula kad touch n go. Semuanya sudah dibiayai oleh anak saudara aku yang budiman.

Dua hari di Kuala Lumpur bertemu banyak orang. Sibuk. Kemudiannya berkejar ke Johor Bahru. Membentang dan melihat pembentangan.

Petang terakhir, seorang sarjana dari Australia, tiba-tiba datang ke arah aku sambil bertinggung di depan aku yang sedang duduk di atas kerusi bertanya banyak hal fasal penyelidikan. Dia gembira dengan aku. Aku katakan, bukan aku, tetapi supervisor aku yang merancang semuanya. Supervisor aku gelak sahaja. Dia terus bertanya bagaimana aku menulis jurnal dan melakukan banyak kajian. Dia juga memceritakan bagaimana kertas kajiannya ditolak.

Sambil berbual, dia bertanya sama ada kertas kualitatif aku sudah terbit. Aku katakan ya.

Sebelum aku pulang - melihat banyak pembentang dari Malaysia yang berambut pendek dan berbaju kemas, dia bertanya aku - bila mahu potong rambut? Aku kata tidak boleh, idea penyelidikan aku ada di bawah rambut yang serabut!.

Melewati jalan dari hotel ke lapangan terbang Senai, banyak polis sedang melakukan pemeriksaan. Keseokan harinya ialah hari untuk mereka yang ingin menunjuk rasa - Bersih 2.0.

Bagi aku, sesiapa sahaja kita - dari arah mana sekalipun - sama ada yang ingin melakukan demontrasi, atau ingin menentangnya - semuanya akan menjadi sesuatu yang baik kalau ia demi kebaikan negara. Ia hanya sesuatu yang menjengkelkan, dari blok mana sekalipun - kalau ia bertujuan untuk politik kepentingan diri.

Sekarang aku di Changlun - bandar kecil yang selalu menjadi kota rujukan jatidiri. Malam ini aku pulang ke Kuala Lumpur, naik bas. Malam besok aku akan kembali ke Australia.

2 comments:

merah_s said...

Malaysia tanah airku, damai sejahtera, jgnla terjadi pertumpahan 'darah' yg diharamkan Allah..

Ziarah76 said...

dah sampai mana? saya di aloq staq la nie

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails