Yang Ikut

Tuesday, 19 July 2011

Dari mana ia bermula

Reactions: 
Sudah banyak hari aku tidak menulis.

Tidak banyak hal yang mampu aku fikirkan.
Aku cuma ada 35 hari lagi sahaja sebelum aku menghantar tesis. Stres atau tidak? Entahlah. Aku tidak berapa pasti.

Apakah berita utama di Malaysia sekarang. Politik. Politik. Politik.

Tidak mengapalah. Itu budaya kita. Berperang untuk kuasa.

Tapi, aku ada dua berita hari ini. Kedua-duanya tersiar dalam Harian Metro.

Berita1 dan Berita2 adalah dua berita yang berbeza, tetapi inti ceritanya sama sahaja. Dalam dunia hari ini, peluang untuk mendapat pasangan yang baik mungkin tidak sebesar untuk mendapat untuk mendapat mereka yang teruk. Kehidupan masyarakat kita kian parah. Dadah, jenayah, krisis rumahtangga semuanya sudah menjadi berita biasa kita.

Ada orang menyalahkan ibubapa kerana tidak mendidik anak dengan hidup beragama. Ibu bapa pula menyalahkan faktor ekonomi kerana kita perlu berkerja lebih teruk dengan upah yang sedikit.

Dari mana semua ini bermula?

Semuanya bermula apabila semua orang hanya bercakap hal wang. Semuanya bermula apabila semua orang hanya inginkan pangkat dan kekayaan.

Kita terlupa asal usul datang dan di mana mayat kita akan dikambuskan.


2 comments:

Norsha said...

kita sedang berdepan dgn krisis keimanan....

ajaq said...

ikut al quran dalam semua aspek kehidupab politik,ekonomi dan sosial. Nabi kita telah buktikan...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails