Yang Ikut

Saturday, 30 July 2011

Berita hari Sabtu

Reactions: 
Hari ini di rumah aku ada Garage Sale. Ia bukan projek aku. Ini projek isteri aku. Dia perlu memulangkan banyak barang yang dibelinya selama 4 tahun dari garage sale. Rumah perlu dikosongkan.

Beberapa hari ini aku sibuk dengan banyak perkara. Ada satu lagi kertas untuk ditulis. Ada juga chapter kawan aku untuk dibaca. Ada juga kertas proposal pelajar untuk disemak. Semua ini adalah antara kerja mereka yang ingin bergelar akademik - membaca, menulis dan mengkaji.

Tadi, terserempak dengan seseorang. Dia meminta aku menulis satu proposal kajian mengenai pekerja di Malaysia. Ini hal yang bagus. Kalau ada rezeki, ia mungkin projek yang baik untuk aku. Ia bukan projek wang. Aku hanya berminat hal kajian. Selama ini susah berjumpa dengan peluang untuk membiayai kajian. Kali ini, harapnya menjadi.

Ada seorang pembaca memberi komen bagaimana banyak polisi ditentukan pembuat dasar, dan bukannya berdasarkan kajian. Aku perlu katakan aku setuju dengannya. Tidak banyak yang kita boleh lakukan kalau ia tidak diubah. Kita harus bersedia menjadi masyarakat yang membaca, mengkaji dan melakukan sesuatu berdasarkan penemuan saintifik.

Semakin banyak ahli akademik kita dipinggirkan, semakin banyaklah kangkung yang tumbuh. Semakin banyak kangkung yang tumbuh, semakin kusutlah fikiran dan minda masyarakat kita.

Kajian tidak hanya bermula apabila anda mempunyai data. Kajian yang baik bermula sebelum itu lagi. Nanti aku tulis.


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails