Yang Ikut

Tuesday, 7 June 2011

Update hidup di kala dingin

Reactions: 
Sudah beberapa hari tidak menulis. Di musim sejuk dengan cuaca yang muram, mood menulis juga suram. Tidak ada apa yang indah di musim sejuk melainkan malam datang begitu cepat, dan siang pula tibanya lambat.

Tiada juga banyak benda yang patut ditulis. Semalam, satu jurnal memberikan keputusannya. Minor correction. Ia hal yang bagus. Bulan ini bulan yang bagus, kata supervisor aku.

Seorang kawan dari Jakarta meminta pandangan berkaitan dengan 'organizational diagnosis (OD)'. Dia sedang menjadi konsultan membaik syarikat. Ini sebahagian tugasnya sebagai konsultan. Apa kerjanya OD? Ia seperti doktor mencari penyakit manusia juga. Ada beberapa stepnya. Aku tak boleh beritahu. Nanti aku tak boleh nak cari makan.

Beberapa hari lalu, supervisor aku bertanya aku - mahu tak aku jadi "Research Fellowship' di sini. Jadi aku tak payah balik Malaysia lagi.

Ia semacam idea yang baik. Tetapi, tidak ada satu pun yang boleh menggantikan buih teh tarik dan roti canai mamak di Malaysia. Ia dua benda yang tiada galang gantinya. Sebenarnya bukanlah teh tarik dan roti canai itulah yang menyebabkan aku tidak dapat lupakan Malaysia.

Bukan. Aku anak Malaysia. Aku tidak boleh hidup di bumi bercuaca asing ini.

Tapi sebelum aku keluar dari biliknya, aku sempat berkata 'After 3 years, I'll be back".

Sungguh manusia itu cepat berubah dan tamak haloba!

1 comment:

ihsan_huhu said...

yaaa. mari bertamak haloba

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails