Yang Ikut

Wednesday, 1 June 2011

Sayang, dunia tidak berpatah balik

Reactions: 
Awal bulan Julai nanti aku akan balik ke Malaysia beberapa hari untuk satu program akademik di Johor Bahru.

Beberapa hari akan di Kuala Lumpur. Memandangkan supervisor aku akan singgah di sana, dia minta aku rancangkan beberapa lawatan akademik dan 'talk' sekitar Kuala Lumpur. Selain Universiti Malaya yang akan aku singgah, aku bercadang untuk ke IIUM dan UNITEN. Agenda utamanya ialah program usahasama antara universiti.

Dua sebab utama aku patut singgah di IIUM dan UNITEN.

Di IIUM, salah seorang Timbalan Rektor universitinya pernah datang ke Adelaide beberapa tahun dulu. Seperti biasa, aku akan membawa mereka minum kopi di Aroma Cafe dan membawakan supervisor aku bertemu mereka - sekadar berbual kosong. Itu dua tahun dulu. Kali ini mungkin ada hal yang lebih spesifik boleh dibualkan, kerana bidang psikologi di IIUM juga antara yang baik di negara kita.

Di UNITEN pula, sebenarnya mungkin tidak ada agenda besar. Salah seorang Dekan di sana, ialah bekas bos aku semasa kami di sektor swasta dulu. Dia adalah Ketua Pegawai Eksekutif syarikat kami. Sejak dia terjun balik ke dunia akademik, dia menjadi Profesor - jurutera yang mengajar. Pernah juga dia menjawat jawatan Timbalan Naib Canselor. Dulu kami bersama-sama turun naik pejabat dengan kerja-kerja bertemu manusia di sana sini. Sama seperti apa yang akan aku lakukan di Kuala Lumpur nanti. Beliaulah yang mencampakkan aku ke Jakarta dulu. Dia bos yang baik - ketua yang susah dicari ganti.

Sebenarnya dunia pekerjaan bukanlah sangat melibatkan hal pekerjaan. Pekerjaan sampai ke satu tahap, lebih banyak kepada interaksi dan 'networking' sahaja. Kita menjadi sibuk kerana semakin banyak manusia yang ingin ditemui.

Aku mungkin betah dalam kerja-kerja begini. Inilah antara kerja aku dulu.

Untuk anak-anak muda, kalau anda berpeluang membina 'networking' yang baik, jagalah ia. Sampai waktunya, anda tidak perlu mencari pekerjaan. Pekerjaan yang akan mencari anda. Aku tahu, kerana itulah sebab aku berkelana ke Adelaide ini.

Rahsia networking mudah sahaja, 'kalau tidak sombong pun tidak mengapa'.

Sayang, dunia tidak akan berpatah balik. Aku kini hanya seorang guru yang mengajar di universiti. Aku masih membina networking dengan manusia, dalam konteks yang lain.

Blog ialah caranya.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails