Yang Ikut

Saturday, 11 June 2011

Bila larut malam

Reactions: 
diupdate menggunakan handphone dari atas katil. ditulis tanpa perenggan. Jam 1.20 malam. Terjaga dari tidur sejak selepas Isya jam 6.45 petang tadi. Sekarang ini, suasana dingin musim sejuk menikam hingga ke tulang. Lebih baik tidur dari berlawan dengan suhu. Sebaik terjaga tidak tahu apa yang boleh aku buat. Di ruang dapur aku bakar sebatang rokok - itulah kotak terakhir rokok buatan Malaysia yang aku ada. Dua bulan dua minggu sahaja lagi aku di sini. Isteriku telah siap memasukkan barang ke dalam kotak. Di dapur, tidak banyak lagi pinggan. Aku juga perlu mengemaskan kertas terakhir. Banyak juga aku menulis sepanjang 4 tahun ini. Ada 8, satunya ditolak. Aku simpan sebagai kenang kenangan. Bagusnya kerja dengan universiti, aku boleh menulis. Kita berfikir, kemudian menulis. Di dunia pekerjaan yang lama, kita berfikir tetapi kemudiannya sama ada kita memanipulasi atau menduga untung. Sejak tidak lagi di sektor swasta, fikiran aku lebih tenang. Tidak perlu berfikir ilmu dan trick pengurusan, bertarung dengan matlamat syarikat, ilmu mempengaruh dan kebajikan pekerja. Dunia akademik adalah dunia teori, tidak selalu berpijak di atas bumi. Tiba-tiba dua tiga hari ini fikiran aku kembali membinau. Tri, seorang clinical psychologist, isteri kepada teman baik di Jakarta diminta untuk memberi saran dan merancang perubahan sikap kakitangan. Itu bukan bidangnya. Clinical psychologist kerjanya lain. Syarikat yang meminta sarannya bukanlah organisasi biasa. Ia antara syarikat gergasi di Indonesia yang tidak jatuh walaupun dilanda krisis kewangan tahun 90an dulu. Jadi aku diminta membantunya menyediakan proposal. Ia bercampur dengan ideologi teoris psikologi dan praktik pengurusan. Sebenarnya dia juga meminta aku memberikan latihan perubahan tingkahlaku itu. Akulah moderator itu. Yang bakal menjadi kumpulan sasar itu bukanlah kakitangan biasa, mereka itu ialah barisan pengarah syarikat mega. Hah. Tapi aku tidak pernah katakan tidak, kerana aku tahu siapa pun mereka, mereka tidak pernah mengorek rebung dan menjerat burung mandi seperti aku.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails