Yang Ikut

Sunday, 19 June 2011

Bagaimana menulis jurnal dengan cepat?

Reactions: 
Hari ini tiada aktiviti. Suhu dingin musim sejuk menikam tulang. Jadi aku tulis hal akademik yang sesuai untuk mereka yang berkaitan.

Bagaimana menulis dengan cepat? Keduanya bagaimana menulis dari hati - dalam erti kata lain 'knowledge crafting', dan bukannya sekadar menulis balik apa yang telah ditulis orang lain.

Setiap orang ada caranya. Ini ialah cara yang sesuai untuk mereka yang sealiran dengan aku.

Setiap kali menulis, kita mestilah menetapkan sasaran untuk menyiapkan kerja kita. Misalnya 5 hari. Tulis apa sahaja yang kita rasa betul dan sesuai, asalkan kita mampu menyiapkan dalam masa 5 hari.

Menjadi masalah menulis tulisan akademik ialah kita banyak menghabiskan masa dengan membelek semula kertas kajian orang lain untuk menjadi rujukan. Adakalanya, kita merujuk dan melompat dari satu artikel ke artikel yang lain. Ini pada akhirnya menyebabkan kita tidak menulis sepatah ayat pun sepanjang hari.

Sebenarnya, kalau step 'membelek' ini dapat kita kurangkan, kita mampu menulis dengan lebih cepat.

Bagaimana caranya?

Setiap kali menulis, jangan lagi dibelek kertas orang lain. Sebelum menulis, kita tetapkan beberapa hari untuk membaca sahaja (katakan 5 hari). Ambil sedikit nota kalau kita rasa ada hal yang tidak mampu diingat. Bagaimana pun, adalah lebih baik melatih otak untuk mengingat apa yang dibaca, dan juga mengingat siapa penulisnya. Lama kelamaan anda akan terbiasa dan tidak perlu membuat nota.

Ketika proses membaca, ada baiknya jangan menulis manuskrip. Kita jangan bebankan mental kita dengan dua perkara serentak. Kita hanya membaca, dan bukan menulis. Katakan membaca 5 artikel sehari, jadi dalam 5 hari sudah ada 25 artikel. Sebenarnya 5 artikel untuk dibaca sehari bukanlah susah sangat. Kebanyakan artikel sebenarnya mengulang hal yang hampir sama, cuma dengan pendekatan berbeza. Misalnya topik berkaitan job stress. Ia hal yang lebih kurang sahaja.

Selesai waktu 5 hari membaca, kita tetapkan pula 5 hari untuk menulis. Jangan dibelek artikel yang sudah kita baca, kecuali sangat perlu. Kita mungkin hanya sesekali membuka kertas orang lain untuk membuat citation, misalnya Mathieu & Taylor (2011). Dengan cara ini, kita akan mampu mengurangkan potensi 'plagiat' yang berlaku secara tidak sengaja. Kita juga mampu menulis dari hati kita sendiri. Kita juga boleh menulis dengan lebih cepat dan baik kerana kita tidak perlu membuang masa dengan melakukan proses 'pembelekan' kertas orang lain.

Boleh menulis dalam masa 5 hari bagi manuskrip jurnal yang panjangnya 7,000 ke 10,000 patah perkataan? Belum cuba belum tahu.

Bagaimana pun, ada hal format penulisan jurnal yang anda perlu tahu (ini telah dibengkelkan minggu lalu).

Kaedah menulis dengan cepat ini akan dibengkelkan minggu hadapan, kalau tidak ada agenda lain.

3 comments:

Dr. Ben said...

respek... aku pun nak masuk kelas hang ni.

Anonymous said...

Boleh tak bagi cadangan, macam mana nak memahami sesuatu jurnal akademik dengan cepat. Maksudnya, nak kesan point penting dalam satu-satu jurnal.

yulia said...

sy bnyak masalah nk fahamkan journal..apa cara yg mudah untuk sy fhmkn journal itu?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails