Yang Ikut

Monday, 27 June 2011

Bagaimana memahami jurnal?

Reactions: 
Seseorang bertanya: 'Boleh tak bagi cadangan, macam mana nak memahami sesuatu jurnal akademik dengan cepat. Maksudnya, nak kesan point penting dalam satu-satu jurnal'.

Soalan ini sebenarnya tidak boleh dijawab di dalam blog. Ia perlukan sedikit latihan praktik.

Bagaimana pun, umumnya kita membaca jurnal atas sebab tertentu. Kita tidak perlu mengetahui setiap butir dalam jurnal yang ditulis. Kalau kita ingin memasak nasi lemak, kita membacanya hanya untuk mengetahui cara atau resipi nasi lemak. Kalau kita ingin mencari bahan pelik yang ada dalam resipi nasi lemak, maka bahan yang 'pelik' itu sahaja yang patut kita cari.

Jadi membaca jurnal sepatutnya bersebab.

Biaasanya ada dua perkara asas yang ingin kita cari - kelebihan atau kekurangan. Biasanya kita ingin mencari kelebihan satu-satu kajian untuk menyokong kajian kita. Kalau kita ingin mencari kelemahan, ia biasanya bagi membuktikan kajian kita lebih baik atau sebab apa kita ingin melakukan kajian.

Itu sahaja tujuan umum kita membaca jurnal, agar kita boleh memetik (cited) kajian seseorang.

Tidak perlulah kita menghafal semuanya. Kita mungkin hanya ingin tahu cara kutipan data mereka sahaja. Kita juga mungkin sekadar ingin tahu definisi sesuatu perkara. Kita juga sekadar ingin mendapaatkan cara data dianalisis, dan ingin berhujah bahawa cara yang kita gunakan adalah sama seperti yang pernah dibuat orang, atau ingin memberitahu cara kita menganalisis adalah lebih baik.

Ada bahan yang kita hanya ingin masukkan ke dalam bahagian pengenalan, ada pula yang ingin kita masukkan pada bahagian perbincangan. Jadi semuanya bergantung kepada motif pembacaan. Maksudnya, kita menetapkan motif terdahulu baru membaca. Itu kaedah paling cepat memahami satu-satu tulisan jurnal.

Kita membaca atas sebab tertentu. Sebab itulah point utamanya.

Sekiranya yang bertanya ialah seorang pelajar di Adelaide, anda boleh menghubungi Sdr Sufian. Kami akan mengatur satu lagi bengkel 'bagaimana untuk membaca' selepas aku pulang dari Malaysia 12 Julai nanti. Mungkin, bengkel kali ini akan dibantu oleh guru penulisan aku - Jacquie Moller.

Jangan bimbang - ia percuma.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails