Yang Ikut

Monday, 9 May 2011

Sedikit cerita statistik

Reactions: 
Aku tidak menulis sehari dua ini. Memang ada hal untuk ditulis. Tetapi aku sepertinya sedikit sibuk. Ada satu kertas lagi untuk disiapkan. Harapnya itu kertas terakhir.
Link
Tadi, dipertemukan dengan satu blog berkaitan statistik http://drotspss.blogspot.com/ karya seorang ahli akademik dari UPM. Sebenarnya itulah sebahagian dari sumbangan ahli akademik. Setiap orang menulis dalam bidangnya, sesuai dengan minat masing-masing. Harapnya tulisan-tulisan seperti itu memberikan manfaat kepada pembacanya.

Dalam satu tulisan di blog itu, penulis mengungkapkan bahawa korelasi tidak sesuai untuk pelajar pasca siswazah. Aku setuju.

Korelasi ialah hubungan di antara A dengan B. Katakan A ialah 'rajin' dan B pula ialah 'pandai', maka orang akan selalu berkata kerana seseorang itu rajin ia menyebabkan seseorang itu pandai. Ia pandangan yang salah, kerana kita juga tidak pasti adakah kerana seseorang itu pandai (B), ia yang menyebabkan seseorang itu rajin (A). Dalam istilah mudahnya, kita tidak tahu mana yang wujud dulu, seperti ayam dengan telur, mungkin ayam ujud dulu baru telur, atau telur dulu wujud, barulah ayam.

Aku selalu diminta membaca kajian akademik kita. Orang kita selalu menggunakan korelasi bagi melaporkan penyelidikan mereka. Hasilnya, ia tidak menunjukkan apa-apa pun.

Dalam bidang psikologi moden, tidak ada lagi ujian korelasi bagi menghuraikan keputusan. Ia dilaporkan secara ringkas sahaja, tetapi tidak menghuraikan keputusannya.

Kalau aku ada masa, nanti aku bercerita bagaimana 'trick' penyelidikan untuk jurnal.

2 comments:

Othman Talib said...

Ralat.... blogger drotspss tu dari UPM....bukan UKM....

ihsan_huhu said...

btol gak.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails